Wat de aanvraag voor de kunstenaarskaart, het kunstenaarsvisum of de zelfstandigheidsverklaring betreft, loopt men al jaren achter. Dergelijke aanvragen moeten immers nog steeds per (elektronische) post worden ingediend bij de Commissie Kunstenaars. Vervolgens moet men manueel een en ander in het intern opvolgsysteem invoeren om het tot slot per post te verzenden.
Een vrij omslachtige procedure waar de federale wetgever met de wet van 21 december 2018 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken (BS 17 januari 2019) komaf mee hoopt te maken. Het doet dat met een nieuw elektronisch platform voor de registratie en de consultatie van de documenten die verband houden met het kunstenaarsstatuut. Een later KB zal een en ander wel nog moeten verduidelijken.
Om welke documenten gaat het?
Het gaat om de kunstenaarskaart, het kunstenaarsvisum en de zelfstandigheidsverklaring.
De kunstenaarskaart is er voor kunstenaars die occasionele artistieke prestaties uitvoeren in het kader van de KVR (Kleine Vergoedingsregeling). Samen met de kunstenaarskaart levert de Commissie Kunstenaars ook een overzicht van de prestaties af. Op dit overzicht moet onder andere de aard, de datum, de duur, de ontvangen vergoedingen, de identiteit van de opdrachtgever en diens handtekening zijn weergegeven. Op de werkplek moet je de kaart en het overzicht steeds voor kunnen leggen aan de inspectie.
Het kunstenaarsvisum is er dan weer voor kunstenaars zonder klassieke arbeidsovereenkomst. Zij voldoen dan niet aan de essentiële elementen om van een arbeidsovereenkomst te spreken, bijvoorbeeld omdat er geen sprake is van een bezoldiging of een vorm van ondergeschiktheid. Denk bijvoorbeeld aan een kunstenaar die wel gevraagd wordt om een bedrijfsfeest op te vrolijken, maar verder alle vrijheid krijgt zonder enige begrenzing. Via het kunstenaarsvisum kan zo’n artiest zich, ook zonder arbeidsovereenkomst, toch laten onderwerpen aan de sociale zekerheid voor werknemers.
Tot slot is er dan weer het attest van de zelfstandige activiteit dat de kunstenaar gedurende een termijn van maximaal twee jaar, voor het geleverde werk, het statuut van zelfstandige laat aannemen.
Het elektronisch platform voor kunstenaars
Het elektronisch platform voor kunstenaars is er nog niet, maar het is wel al duidelijk hoe het er ongeveer uit zal komen te zien.
Zo zal men:
- Via het platform kunstactiviteiten in het kader van de KVR kunnen aangeven;
- De gegevens kunnen consulturen met betrekking tot de prestaties in het kader van de KVR;
- Een attest kunnen aanvragen met daarop de uitgevoerde prestaties en de ontvangen bedragen;
- Extra informatie kunnen raadplegen.
Ook voor de controle-instanties is het nieuw elektronisch platform een handige toevoeging. Zij zullen immers eenvoudiger kunnen nagaan of de kunstenaar zich wel aan de quota voor de KVR houdt en of de kunstenaar wel in het bezit is van een attest van de zelfstandige activiteit, een kunstenaarsvisum of een kunstenaarskaart.
Een later KB blijft echter noodzakelijk om een aantal zaken met betrekking tot het elektronisch platform vast te leggen. Dit is onder andere het geval voor wat de op te nemen informatie betreft.