Je product of dienst ontwikkelen, is één ding. Datzelfde product aantrekkelijk maken voor verkoop, dat is andere koek. Kies je voor advertising? Zowel online als offline wordt de consument elke dag doodgegooid met reclameboodschappen. Je zou haast kunnen vermoeden dat we er immuun voor zijn geworden. We durven zelfs te stellen dat het soms onze strot uitkomt. Maar wat zijn de alternatieven? En hoe overtuig je je klanten op andere manieren om te kopen?
Keuzes & meningen
Op zoek naar een nieuwe dagcrème of scrub? Keuze zat en volgens de reclame verrichten ze allemaal wonderen. Klanten weten ondertussen wel beter dan blindelings af te gaan op een reclameboodschap. Eerst maar eens bij een vriend of vriendin horen naar hun ervaringen. Is die tevreden, dan zijn ze sneller geneigd die prijzige nieuwe lijn ook eens te proberen. Vooral in de cosmeticasector weten we met al die beloftes van eeuwige jeugd en rimpelvrije babyhuidjes in reclames niet meer wat we al dan niet kunnen geloven. De ervaring van iemand in onze omgeving kan ons dan helpen bij onze keuze. Maar ook online gaat de consument op zoek naar meningen en ervaring. Daarom kun je dus best ook in reviewmarketing investeren.
Houd er rekening mee dat er vanaf 28 mei nieuwe en strengere regels gelden met betrekking tot reviews. De nieuwe regelgeving wil consumenten vooral beschermen tegen nepreviews. Als ondernemer mag je enkel nog reviews publiceren als je redelijke en proportionele stappen zet om na te gaan of de reviews wel van echte consumenten afkomstig zijn.
Vertrouwen winnen
‘Van horen zeggen’ of mond-tot-mondreclame verkoopt dus. We vertrouwen onze vrienden nu eenmaal sneller dan bijvoorbeeld een tv-spotje. Logisch én terecht. Maar hoe kan je hier als merk op inspelen? Hoe win je het vertrouwen van je consument? Naast als merk ‘menselijker’ te zijn in je communicatie en geen valse beloftes de wereld in te sturen, is reviewmarketing een ideale manier om met gebruikservaringen van klanten andere klanten aan te trekken. Reviews en merkambassadeurs versterken je geloofwaardigheid en je merkpositionering.
“Topproduct”, “Geweldige service, op tijd geleverd en fijn dat achteraf betalen kon”. Regelmatig zie je zulke reviews op websites en social media verschijnen en dat is niet zomaar. Reviewmarketing werkt en is niet meer weg te denken uit een doordachte marketingstrategie, want een positieve review maakt voor de klant al gauw het verschil tussen wel of niet kopen.
Een andere manier om het vertrouwen te winnen, is door met harde garanties te komen. Naast de wettelijke garantie is het namelijk mogelijk om ook extra garanties toe te kennen. Daaraan kunnen dan garantievoorwaarden worden gekoppeld waarbij, althans voor de garantietermijn die de wettelijke garantietermijn overschrijdt, wordt afgeweken van de wettelijke bepalingen.
Achteraf betalen
Als een van de eersten een nieuw product uitproberen, niet iedereen is er even happig op. Hoewel flashy new brands en spiksplinternieuwe merken de consument proberen te overtuigen van hun hippe brand identity en alles op alles zetten om ze tot een aankoop te verleiden, zijn de meeste consumeten eerder terughoudend. Het gros van de mensen kijkt graag even de kat uit de boom voor ze overgaan tot een aankoop. Wat kan je als merk dan wel doen om die eerste klanten toch over de streep te trekken? Achteraf betalen of AfterPay is bijvoorbeeld een geweldige manier om twijfelaars dat kleine duwtje in de rug te geven. Het product terugsturen kan kosteloos en zo betaal je dus enkel als je ook effectief tevreden bent. Dat biedt zekerheid en maakt iets nieuws proberen allemaal net iets minder spannend. Zeker de moeite waard om uit te proberen!
Zakelijke klanten overtuigen
Ten opzichte van zakelijke klanten kan het heel interessant zijn om bijvoorbeeld betalen op rekening toe te staan. Houd er wel rekening mee dat de eigendomsoverdracht in principe meteen plaatsvindt, ook als de klant uiteindelijk niet tot betalen overgaat. In de algemene voorwaarden kan hiervoor een oplossing worden bedacht: het eigendomsvoorbehoud. Dat is onder andere handig bij de afwikkeling van een faillissement. Als leverancier heb je dan voorrang op de andere schuldeisers. In principe hebben deze zakelijke klanten geen herroepingsrecht, maar het is wel mogelijk om dit contractueel te voorzien. Zo kunnen ze net als consumenten eenvoudig de producten uitproberen zonder meteen met allerlei verplichtingen te maken te krijgen.