Betaalde advertentieblokken werken steeds minder goed. Dat bracht adverteerders ertoe om hun advertenties op een andere manier te brengen. Vooral op sociale media zullen zij met veel volgers al eens een product aanprijzen. Op een natuurlijke manier, maar in ruil voor een betaling of een ander voordeel. Toch is het zogenoemde influencer marketing in België onderworpen aan een aantal regels.
Richtlijnen FOD Economie ingetrokken
Recent kwam naar buiten dat de FOD Economie richtlijnen had opgesteld voor influencer marketing in België. Hierbij diende elke post met reclame ook effectief te vermelden dat het om reclame ging. De kracht van het verborgen karakter van de reclame ging op die manier natuurlijk verloren. De grote kritiek uit de reclamewereld zorgde ervoor dat de richtlijn al snel weer werd ingetrokken.
Maar welke wettelijke regels zijn er nu wel van toepassing op influencer marketing in België?
Influencer marketing in België: reclame of niet? Cruciale afweging!
De eerste afweging die we moeten maken is of het al dan niet gaat om reclame. Stel bijvoorbeeld dat een bedrijf jou als blogger een gratis product schenkt. De grote hoop is natuurlijk dat je het tijdens eens van jouw vlogs zal dragen. Indien daar nooit afspraken rond werden gemaakt, kan hier niet gesproken worden van reclame. Deze vorm van influencer marketing is in België dan ook vrij van regels.
Influencer marketing in België: wél gereglementeerd indien reclame
In de praktijk verloopt influencer marketing in België vaak via een duidelijke overeenkomst. Zo maakt men afspraken over de prijs of de andere voordelen die er voor de influencer aan verbonden zijn. Vaak geschieden dergelijke vormen van influencer marketing in België via tussenkomst van externe platformen , waarbij LinkPizza content & influencers misschien wel de bekendste is. In dergelijke gevallen gaat het wél om reclame.
Specifieke richtlijnen bestaan hier niet, maar bij dergelijke vormen van influencer marketing in België moet het wel duidelijk zijn dat het om reclame gaat. Dat kan je op verschillende manieren doen. Bij Het Laatste Nieuws voegen ze bijvoorbeeld vaak het opschrift “gesponsord” toe, net zoals een gele achtergrond. Ook bij blogposts kan dit volstaan. Gaat het om betaalde content via sociale media? Denk dan aan een eenvoudige hashtag zoals #gesponsord of een kort opschrift bij het begin van de video. Uiteraard zijn de klassieke regels met betrekking tot reclame gewoon van toepassing. Zo mag de reclame niet tot doel hebben de consument te misleiden of te bedriegen.