Influencers hebben vaak duizenden, tienduizenden of zelfs nog meer volgers. Voor bedrijven is dat een interessante manier om hun doelpubliek te bereiken. Influencers krijgen dan snoepreisjes aangeboden, net zoals de nieuwste handtassen of zelfs een borstvergroting (echt waar). In andere gevallen is het voordeel minder verdoken en gaat het gewoon om harde cash. Maar al te vaak geven zij die voordelen niet of onvoldoende aan. Vergeet echter niet dat de fiscus misschien wel je meest begerige volger is. Influencers realiseren zich alvast maar beter dat zij wel degelijk (verregaande) fiscale verplichtingen hebben.
Cadeautjes zijn een voordeel van alle aard
Over de geschenkjes en extraatjes werd er recent nog een parlementaire vraag gesteld. Hierop gaf de minister van Financiën duidelijk aan dat deze voordelen in de personenbelasting worden belast. Een gamer die de nieuwste game reviewt en vervolgens ook de game mag houden, moet de waarde daarvan als belastbaar voordeel van alle aard aangeven. De onderneming die het voordeel toekent, moet dan een fiscale fiche opstellen en mag het cadeautje vervolgens als een kost aftrekken.
Geldbedragen zijn eveneens belastbaar in de personenbelasting
Wanneer een influencer een geldbedrag krijgt, zijn deze ook gewoon belastbaar als beroepsinkomen. Voor de meeste influencers betekent dat een zelfstandigenstatuut. Hierbij is het wel mogelijk om via het regime van auteursrechten toch minder belastingen te betalen. Uiteindelijk krijgen ze het geld in ruil voor een creatieve vlog, blog, foto enzovoort. De eenvoudigste manier om tot 30% te besparen via auteursrechten is door te factureren via Creative Shelter. Meld je aan op Creative Shelter en gebruik de onderstaande uitnodigingscode. Als je deze uitnodigingscode gebruikt, krijg je een jaar lang een Premium-plan voor de prijs van een Classic-plan.
Daarnaast kan er natuurlijk altijd nog gekozen worden voor een interimovereenkomst. Dan worden er natuurlijk nog bedrijfsvoorheffingen en sociale bijdragen ingehouden, net zoals de kosten die het interimkantoor maakt.
Hoedanigheid van btw-plichtige
Een influencer die vaak producten promoot op sociale media verkrijgt het statuut van btw-plichtige. Alle prestaties zijn met andere woorden aan de btw-plicht onderworpen. De influencer moet dus ook btw aanrekenen, doorstorten, aangiften indienen enzovoort. Wel kunnen ze eventueel een beroep doen op het btw-vrijstellingsregime (omzet ≤ € 25.000). Daarvoor is dan wel weer een voorafgaande toelating noodzakelijk.
Sociaal statuut van zelfstandige
Als influencer ben je al snel verplicht om je als zelfstandige aan te sluiten. Dat wil ook zeggen dat je het sociaal statuut van zelfstandige moet aannemen. Dat betekent een statuut van zelfstandige in hoofd- of bijberoep en het betalen van sociale bijdragen.