Startende ondernemers krijgen te maken met veel opstartkosten, wat het break-evenpunt danig verhoogt. Daarom kan het een goed idee zijn om veel zelf te doen en zo op een aantal kosten te besparen. Houd er echter rekening mee dat je door de dingen zelf te doen ook juridische flaters kunt begaan. Daarom sommen wij een aantal tips op voor starters die veel zelf willen doen.
# 1. Zorg dat je website of bedrijfspagina aan de wettelijke eisen voldoet
Bij een nieuwe onderneming hoort ook een nieuwe website. Online bedrijfspagina’s zorgen ervoor dat je goed wordt gevonden door je klanten en nieuwe klanten vergaren is nu eenmaal cruciaal in de startfase van een onderneming. Je kan perfect zelf een website maken via een online websitebuilder. In ieder geval moet je weten dat er bij een bedrijfswebsite of een online bedrijfspagina een aantal verplichte vermeldingen aanwezig moeten zijn. Dat is ook het geval bij een Facebookpagina over je bedrijf. Vermeld daarom zeker de volgende informatie:
- Naam van de onderneming
- Adres van de onderneming
- Contactgegevens van de onderneming
- Ondernemingsnummer en btw-nummer
- Eventueel de toezichthoudende autoriteit
- Eventueel de beroepsvereniging, de beroepstitel en een verwijzing naar de beroepsregels
- Eventueel een verwijzing naar de gedragscode
# 2. Doe een beroep op gratis eerstelijnsadvies bij een boekhouder
Nog iets dat je perfect zelf kan doen, is je boekhouding. Het bijhouden van een goede boekhouding is een wettelijke verplichting. Daar hoef je helemaal geen dure cursus voor te volgen, want er zijn online boekhoudprogramma’s die het jou heel eenvoudig maken. Een bekend voorbeeld van zo’n boekhoudprogramma is e-boekhouden. Het is wel zo dat er veel zaken zijn om op te letten als je zelf je boekhouding bijhoudt. Om je daarbij te helpen, is er een systeem van gratis eerstelijnsadvies bedacht. Dat wil zeggen dat ondernemers, zowel eenmanszaken als vennootschappen, geen ereloon hoeven te betalen voor een eerste, verkennend gesprek. Uiteraard blijft dit beperkt tot informeel advies, maar zo’n eerste gesprek kan wel heel waardevol zijn. We raden aan om gebruik te maken van deze mogelijkheid.
# 3. Schenk aandacht aan je algemene voorwaarden
Veel starters denken wel na over hun verzekeringen, maar niet over hun algemene voorwaarden. Ze worden zelfs al eens van concurrenten overgenomen en dat is geen goed idee. Het opstellen van goede algemene voorwaarden is maatwerk en is ongelofelijk belangrijk. Ze zorgen ervoor dat je aan de wettelijke verplichtingen voldoet, terwijl ze ook je aansprakelijkheid kunnen beperken en je kunnen beschermen als bijvoorbeeld een klant failliet gaat. Op de website van UNIZO vind je diverse modellen van algemene voorwaarden die je eenvoudig naar je hand kan zetten. Daarvoor dien je UNIZO-lid te zijn, maar als starter is het lidmaatschap gratis.
# 4. Durf zelf een vennootschap op te richten
Veel starters kiezen ervoor om te starten in de vorm van een eenmanszaak. Dat is laagdrempelig en goedkoop en bovendien kan je het zelf doen, want je hoeft er niet voor naar de notaris. Wat velen niet weten, is dat het ook mogelijk is om zelf een vennootschap op te richten. Hierdoor kan je toch samenwerken. De vennootschapsvorm die het dichtst aanleunt bij een eenmanszaak is de vennootschap onder firma of de vof. Je stelt dan zelf een onderhandse akte op en legt de statuten vast, waarna je het zonder de tussenkomst van de notaris neerlegt op de griffie van de ondernemingsrechtbank. Houd er wel rekening mee dat een vof, net als een eenmanszaak, enkel geschikt is voor weinig risicovolle activiteiten. In beide gevallen is er namelijk sprake van een onbeperkte aansprakelijkheid. Zelfs het loon van de partner blijft daarbij niet buiten schot.