Het herroepingsrecht is er om consumenten te beschermen wanneer ze online of telefonisch een product kopen (koop op afstand). Ze kunnen het product dan zonder opgaaf van redenen retourneren. Deze regel is er om consumenten te beschermen, omdat ze het product niet eerst hebben kunnen inspecteren. Het herroepingsrecht kan in theorie ook gelden bij gepersonaliseerde spullen, maar vaak is dat niet het geval. Een ramp hoeft dat echter niet te zijn. Een goede leverancier zal namelijk op andere manieren voor extra zekerheid zorgen. We leggen het voor je uit.
Herroepingsrecht is niet verplicht bij gepersonaliseerde spullen
Wanneer je als consument iets via het internet bestelt, beschik je over een herroepingsrecht. Dat betekent dat je kosteloos van je aankoop af kan zien als je er uiteindelijk toch niet zo tevreden over bent, bijvoorbeeld omdat het kleedje net wat te ruim valt. In de verkoopvoorwaarden mag de verkoper niet bepalen dat dit herroepingsrecht wordt uitgesloten, zo’n bepaling is niet geldig. Op deze regel zijn er echter uitzonderingen. Een uitzondering is er bijvoorbeeld voor gepersonaliseerde goederen. Laat je bijvoorbeeld mokken bedrukken of een fotoboek maken, dan kunnen de algemene voorwaarden wél bepalen dat het herroepingsrecht niet geldt.
Herroepingsrecht is vrijwel nooit van toepassing bij gepersonaliseerde goederen
Hierover hoef je je geen illusies te maken. Vrijwel iedere leverancier van gepersonaliseerde goederen zal een uitsluiting van het herroepingsrecht in de algemene voorwaarden hebben opgenomen. Dat is ook logisch. Waar een kledingstuk nog perfect kan worden verkocht nadat het is geretourneerd, kan dat bij een bedrukt goed niet. En je zou het wellicht zelf ook niet fijn vinden als men jouw gepersonaliseerde goederen wel doorverkoopt.
Als je zakelijk spullen laat bedrukken, geldt het consumentenrecht sowieso niet. Ook als er niks over het herroepingsrecht in de voorwaarden staat, is het herroepingsrecht bij B2B-transacties niet van toepassing. Maar of het nu gaat om B2B of B2C: in ieder geval kan je dus maar beter zeker zijn van je bestelling.
Samples vragen en een proefdruk ontvangen
Om achteraf problemen te voorkomen, kan je maar beter eerst een beperkte proefdruk bestellen. Sommige leveranciers bieden ook de mogelijkheid aan om een sample aan te vragen. Onder meer IGO Promo doet dit. Op deze manier kan de kwaliteit van het gekozen promotiemateriaal worden beoordeeld voordat het wordt bedrukt. Ook maakt men er een gratis digitale drukproef die je per e-mail ontvangt. Op deze manier kan je 100% zeker zijn van je bestelling en worden zaken als het herroepingsrecht eigenlijk overbodig.
Recht op conforme goederen blijft bestaan
Het is ten slotte niet omdat het herroepingsrecht niet van toepassing is dat je geen recht hebt op een deugdelijk product. Bestel je bijvoorbeeld bedrukte balpennen en blijken deze niet te werken? Dan is de leverancier verplicht om nieuwe balpennen te leveren. Herroepingsrecht of niet, de leverancier blijft nu eenmaal verplicht om tijdig conforme goederen te leveren. In een ideaal geval betaal je op rekening. Zo kan je de goederen eerst inspecteren en betaal je ze pas achteraf. Dan heb je steeds een stok achter de deur voor als er iets mis blijkt te zijn. Onder meer bij IGO Promo bieden ze de mogelijkheid om achteraf te betalen.