FeaturedMilieu

Nieuwe MER-plicht en geluidsnormen voor motorcrossterreinen

De Vlaamse regering voert vanaf 14 oktober 2024 nieuwe regels in voor motorcrossterreinen. Deze aanpassingen komen er na een arrest van de Raad van State, dat bepaalde onwettigheden binnen de bestaande wetgeving aan het licht bracht. De belangrijkste verandering is de verplichting tot een milieueffectrapportage (MER) voor nieuwe motorcrossterreinen, samen met striktere geluidsnormen. Dit betekent dat elke nieuwe aanleg van motorcrossterreinen grondig zal worden beoordeeld op zijn milieu-impact.

Achtergrond van de nieuwe regelgeving voor motorcrossterreinen

De aanleiding voor deze hervorming was een arrest van de Raad van State in februari 2021, waarbij een specifiek artikel binnen Vlarem II onwettig werd verklaard. Het ging om artikel 5.32.10.1, § 3. Dit artikel bepaalde dat de geluidsnormen van hoofdstuk 4.5 van Vlarem II niet van toepassing waren op onder meer motorcrossterreinen. Dit artikel werd als strijdig gezien met het standstill-beginsel, wat inhoudt dat milieubescherming niet zonder reden mag worden verminderd. De bestaande situatie wordt daarbij als norm aangehouden voor de toekomst, waardoor de verontreiniging in ieder geval niet verder mag toenemen. Door dit arrest ontstond er rechtsonzekerheid rond vergunningsaanvragen voor nieuwe motorcrossterreinen, wat de Vlaamse regering ertoe dwong om de regels aan te passen.

De oplossing kwam uiteindelijk begin 2024, toen de regering besloot om de geluidsnormen van toepassing te maken op alle nieuwe motorcrossterreinen. Enkel bij bepaalde evenementen, zoals eendagswedstrijden, kan er nog een uitzondering worden gemaakt. Daarnaast is er een algemene verplichting tot het opstellen van een milieueffectrapport voor permanente motorcrossterreinen, wat moet zorgen voor een grondige beoordeling van de milieueffecten van elk nieuw project.

Nieuwe maatregelen vanaf 14 oktober 2024

Minister van Omgeving Zuhal Demir heeft nu vastgelegd dat deze nieuwe regels vanaf 14 oktober 2024 van kracht worden voor alle nieuwe motorcrossterreinen. Dit betekent dat voor elk nieuw terrein dat na die datum wordt aangelegd, zowel de geluidsnormen als de MER-verplichting gelden. Deze maatregelen zijn erop gericht om de impact van motorcrossterreinen op de omgeving te beperken en tegelijkertijd een duidelijk kader te scheppen voor nieuwe projecten.

Voor de bestaande motorcrossterreinen zullen de regels pas vanaf 2027 gelden. Bestaande terreinen behouden dus hun huidige vergunning tot die datum, tenzij ze nog voor 14 oktober 2024 een aanvraag indienen voor een nieuwe omgevingsvergunning. Vanaf 2027 zullen ook zij aan de nieuwe geluidsnormen en MER-plichten moeten voldoen.

Doelstellingen van nieuwe regels voor motorcrossterreinen

Met deze aanpassing speelt de Vlaamse regering in op de bezorgdheden van zowel omwonenden als milieuorganisaties. Geluidsoverlast en milieuvervuiling zijn vaak terugkerende klachten in de buurt van motorcrossterreinen. Door deze strengere regels in te voeren, wil de overheid ervoor zorgen dat nieuwe motorcrossterreinen beter geïntegreerd worden in hun omgeving en dat mogelijke negatieve gevolgen worden geminimaliseerd.

Het verplichte milieueffectrapport zal een grondige analyse bevatten van de impact van het terrein op de luchtkwaliteit, de biodiversiteit en de omwonenden. Deze beoordeling is essentieel om een evenwicht te vinden tussen recreatieve activiteiten en de bescherming van het milieu. Voor de exploitanten van nieuwe motorcrossterreinen betekent dit wel een intensievere vergunningsprocedure, waarbij rekening gehouden moet worden met de impact op lange termijn.


Een vraag over dit artikel of juridisch advies nodig? Neem dan contact op met een advocaat in jouw buurt. Gebruik de onderstaande zoekfunctie om een advocaat te vinden.

Als advocaat opgenomen worden in de database? Klik hier.

Geef een reactie