Dat de Belgische advocatuur niet meteen het voorbeeld is van een sector waar marketing hoogtij viert, is alom geweten. Reviews, zoals we dat bij hotels en restaurants al jaren gewoon zijn, zijn bijvoorbeeld een uitzondering. Toch blijken cliënten daarom te smeken.
Consumenten houden van reviews, advocaten niet
Dat heeft recent onderzoek althans bewezen. Ongeveer zeventig tot tachtig procent van de online consumenten raadplegen reviews vooraleer ze een product kopen of een dienst bestellen. Huib Verhoeven, co-founder van Advocaatscore.be, geeft echter aan dat advocatenkantoren daar niet meteen voor te vinden zijn. “Een advocatenkantoor is geen hotel”, klinkt het dan in koor.
Vooral belangrijk voor jong cliënteel
Nochtans is het geen overbodige luxe, want vooral cliënten in de leeftijdscategorie twintig tot veertig jaar zijn vragende partij. En dat is toch wel een belangrijke doelgroep van de advocatuur. Niet alleen vandaag, maar ook morgen. Want zij zijn de ondernemers van de toekomst. Zij kopen huizen. Zij krijgen te maken met herstructureringen. Zij zijn degenen die scheiden. Maar bovenal: zij willen dat het online profiel van de advocaat op orde is.
Dat online profiel moet natuurlijk informeren. Bijvoorbeeld over de specialismen van de advocaat. Maar iedereen kan beweren gespecialiseerd te zijn. Daar zijn consumenten alleen maar zeker van als onafhankelijke bronnen dat bevestigen. Dat is ook de reden waarom mediagenieke advocaten zo graag gezien zijn bij het grote publiek. Maar in principe kan elke advocaat zijn betrouwbaarheid opschroeven. Met reviews. Volgens Huib Verhoeven verhogen onafhankelijke reviews de betrouwbaarheid van een advocaat immers met factor 12. En dat is niet niks.