Als zakelijke klant krijg je ineens een oude factuur in de bus. Die factuur moet al van enkele jaren terug dateren. Een vorm van negligentie van jouw leverancier. Maar moet je die factuur dan wel nog betalen? Dat is afhankelijk van een aantal zaken. Onder andere de leeftijd van de factuur is daarbij niet onbelangrijk. De factuur kan immers verjaren.
Factuur van 10 jaar of ouder
In zo’n geval heb ik goed nieuws: de factuur is verjaard. Je moet de factuur met andere woorden niet meer betalen. Natuurlijk ben je wel vrij om dat nog steeds te doen, net zoals jouw leverancier vrij is om jou die factuur nog op te sturen. Wil je de verjaring inroepen? Stuur de leverancier dan een aangetekende brief. Via de website van FOD Economie kan je een voorbeeldbrief (Word) downloaden.
Let wel op, want er zijn talloze andere verjaringstermijnen van toepassing. Dat is bijvoorbeeld het geval bij telecomfacturen, energieleveringen en erelonen van advocaten en deskundigen (5 jaar). In die gevallen kan je je dus al sneller op de verjaring beroepen.
Er is geen sprake van verjaring
Indien de verjaringstermijn is verstreken, moet je in principe de factuur betalen. Als lepe klant kan je wel nog steeds proberen om een en ander te betwisten en zo alsnog de factuur te ontlopen. Naarmate de tijd verstrijkt speelt een en ander nu eenmaal in jouw voordeel.
De factuur protesteren
Belangrijk is dan wel dat je de factuur protesteert. In zo’n geval moet de leverancier immers het bewijs leveren. De leverancier moet dan aantonen dat hij ook effectief de goederen heeft geleverd, bijvoorbeeld door een leveringsbon voor te leggen. Het feit dat de leverancier jaren later nog jouw achtergebleven factuur vindt, doet natuurlijk het vermoeden ontstaan dat de leverancier het niet zo nauw neemt met orde en netheid. De kans dat de leverancier de bestelbon nog vindt en een en ander kan bewijzen is dan ook vrij klein…