BoeteFeaturedStraf

Strengere regels en boetes voor gsm’en achter het stuur

Bellen achter het stuur is al langer strafbaar in ons land. Artikel 8.4 van de Wegcode verbiedt de bestuurder om een draagbare telefoon in de hand te gebruiken, “behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is”. Via bluetooth handsfree telefoneren is met andere woorden wel toegestaan. Wat niet mag is, is de telefoon gebruiken als je kort stilstaat, bijvoorbeeld voor een rood licht of aan een kruispunt. Je bent dan nog steeds aan het verkeer aan het deelnemen. Pas als men permanent stilstaat en niet meer aan het verkeer deelneemt, mag de bestuurder de telefoon in de hand gebruiken.

Overtreding van de tweede graad wordt een overtreding van de derde graad

Oorspronkelijk was dit een overtreding van de tweede graad. Dat wil zeggen dat het een boete van 116 euro opleverde. Wie de boete niet betaalde, kon een minnelijke schikking van 160 euro krijgen. Vanaf donderdag 3 maart wordt dit echter een overtreding van de derde graad. Dat wil zeggen dat de boete voor het gsm’en achter het stuur wordt opgetrokken naar 174 euro. Bij een minnelijke schikking gaat het om 235 euro in plaats van 160 euro.

Volgens onderzoek zijn er jaarlijks 30 doden en 2500 gewonden te betreuren door het gsm’en achter het stuur. Met de strengere regels wil men dat probleem aanpakken.

Verbod geldt ook voor tablets en e-readers

Het verhogen van het boetebedrag is niet de enige regel die op 3 maart in werking treedt. Zo wordt het verbod ook uitgebreid. Het is niet langer alleen van toepassing op draagbare telefoons of smartphones, maar wel op elk “mobiel elektronisch apparaat met een scherm”. Ook bijvoorbeeld e-readers, tablets, draagbare spelconsoles en dergelijke meer vallen dus onder het verbod.

Dat wil niet zeggen dat men het gebruik daarvan vroeger niet kon bestraffen. Vroeger beriep men zich namelijk op artikel 8.3 van de Wegcode. Dat artikel geeft aan dat elke bestuurder in staat moet zijn om te sturen. Dit artikel levert wel wat meer discussie op, want het gebruik van een apparaat impliceert nog niet automatisch dat men niet meer in staat is om te sturen. Door te sleutelen aan artikel 8.4 neemt men deze discussie weg voor apparaten als tablets en e-readers.

Problemen met de omniumverzekeraar bij het gsm’en achter het stuur

Ook met verzekeringen is het opletten geblazen. Als de verzekeraar kan aantonen dat er sprake is van roekeloos rijden, bijvoorbeeld omdat je achter het stuur digitale monsters aan het vangen was, kan de omniumverzekeraar weigeren om je schade uit te betalen. Schade aan anderen wordt wel uitbetaald. Het is uiteraard aan de verzekeraar om met bewijzen te komen. Eventueel zal er een verkeersdeskundige worden ingeschakeld. Ook getuigenverklaringen kunnen in het nadeel spelen van de bestuurder. Niet gsm’en achter het stuur krijgt dan ook de nodige aanbeveling.

Geef een reactie