De burgerLeven & WonenMilieu

Verschillende wijzigingen aan Brusselse lage-emissiezone

De Brusselse regering heeft een kleine aanpassing doorgevoerd aan haar LEZ-besluit. Zo was het tot voor kort enkel mogelijk om door op voorhand een dagpas te kopen, toegang tot de lage-emissiezone te verkrijgen. Door de wijziging is het nu ook mogelijk om de dagpas nadien te kopen. Daarvoor geldt wel een deadline: ten laatste om klokslag middernacht van de volgende dag moet je de dagpas kopen. Anders ontvang je nog altijd een boete in de bus. Daarnaast past de Brusselse regering nog een aantal andere kleinigheden aan het LEZ-besluit aan.

Dagpas kopen voor Brusselse lage-emissiezone

Wanneer een voertuig niet aan de toegangscriteria voor de Brusselse lage-emissiezone voldoet, is het mogelijk om via een dagpas alsnog toegang te krijgen. Zo’n dagpas kost 35 euro en een bestuurder kan maximaal acht dagpassen per kalenderjaar kopen. Een dagpas is geldig op de kalenderdag dat de pas werd gekocht en dit tot zes uur ’s ochtends de volgende dag.

Welke auto’s een dagpas nodig hebben, is onder andere afhankelijk van het type brandstof. Bovendien zal de reglementering de volgende jaren steeds verder worden aangescherpt.

Wie hoeft geen dagpas te kopen voor de Brusselse lage-emissiezone?
  2020 2021 2022 2023 2024 2025
Benzine, LPG en CNG Euro 2 of hoger Euro 2 of hoger Euro 2 of hoger Euro 2 of hoger Euro 2 of hoger Euro 3 of hoger
Diesel Euro 4 of hoger Euro 4 of hoger Euro 5 of hoger Euro 5 of hoger Euro 5 of hoger Euro 6

 

Nieuwe dagpasregeling geldt ook voor buitenlandse wagens

De verplichting om een dagpas te kopen geldt ook voor wagens die in het buitenland zijn ingeschreven. En ook de nieuwe regeling waarbij een dagpas nadien kan worden gekocht, is voor hen van toepassing. Volgens de vroegere regeling waren zij echter verplicht om hun voertuig vooraf te registreren (met uitzondering van de in Nederland ingeschreven voertuigen). Ook dit werd aangepast zodat zij zich tot het einde van de dag volgend op de kalenderdag waarop het voertuig in de Brusselse lage-emissiezone reed, kunnen registreren.

In- en uitgang parking Lennik niet meer in LEZ

De Brusselse lage-emissiezone omvat het volledig grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, inclusief alle negentien gemeenten. De Brusselse ring en bepaalde wegen die toegang geven tot transitparkings waar bezoekers hun wagen kunnen achterlaten, vallen buiten dat gebied. Aan die lijst met uitzonderingen wordt nu ook de in- en uitgang van de ‘Park and Ride’-transitparking van Lennik toegevoegd.

De Brusselse regering wijzigt daarom bijlage 1 van haar LEZ-besluit. De nieuwe bijlage 1 omvat ‘de kaart van de toegangswegen tot de parking Coovi, de parking Lennik en tot de Brusselse ring’. Het gaat met name om de Lennikse baan en de Henri Simonetlaan. De volledige kaart raadpleeg je op de website lez.brussels.


Een vraag over dit artikel of juridisch advies nodig? Neem dan contact op met een advocaat in jouw buurt. Gebruik de onderstaande zoekfunctie om een advocaat te vinden.

Als advocaat opgenomen worden in de database? Klik hier.

Geef een reactie