Vanaf 1 januari 2026 geldt een nieuwe verplichting voor verzekeraars. Ze moeten namelijk duidelijke en gestandaardiseerde informatie verstrekken over de kosten van bepaalde verzekeringsproducten. Het gaat om levensverzekeringen en pensioenspaarverzekeringen die recht geven op een belastingvermindering. De maatregel is vastgelegd in een koninklijk besluit van 20 december 2024 en moet het voor spaarders gemakkelijker maken om producten te vergelijken en beter geïnformeerd te kiezen.
Eenvormige informatie bij ondertekening
De nieuwe regels gelden voor producten waarvoor na 1 januari 2026 nog contracten kunnen worden afgesloten. Verzekeraars moeten vóór de ondertekening van het contract in duidelijke taal informatie geven over twee soorten kosten. Enerzijds gaat het om instapkosten, zoals de acquisitie- of inningstoeslag die wordt afgehouden van de gestorte premie. Anderzijds moeten ook de lopende kosten worden vermeld, zoals beheerskosten of externe financiële lasten die jaarlijks in mindering worden gebracht op het rendement of het opgebouwde kapitaal.
Tot nu toe waren de kosten vaak verspreid over verschillende documenten zoals algemene voorwaarden en beheersreglementen. De informatie werd bovendien op uiteenlopende manieren geformuleerd, waardoor het moeilijk was om producten onderling te vergelijken. Met het nieuwe besluit wil de federale overheid die situatie rechtzetten en eenvormige informatie opleggen, zodat verzekeringnemers beter inzicht krijgen in wat een product werkelijk kost.
Kosten in percentages uitgedrukt
Om de transparantie te verhogen, moeten alle kosten worden uitgedrukt als een percentage. De instapkosten worden berekend op basis van een voorbeeldpremie van 1.000 euro, terwijl de lopende kosten jaarlijks worden berekend op de opgebouwde reserve of op het rendement. Bij producten met meerdere keuzemogelijkheden, zoals fondsen of verzekeringsvormen, moet voor elke optie afzonderlijk een kostenpercentage worden opgegeven. De percentages moeten steeds vergezeld gaan van een begrijpelijke toelichting.
Permanente publicatie van kosteninformatie
De transparantieverplichting stopt niet bij het ondertekenen van het contract. Verzekeraars worden verplicht om de actuele kosteninformatie permanent te publiceren op hun website. Deze verplichting blijft gelden zolang het contract loopt, ook als het product in kwestie niet langer commercieel wordt aangeboden. Als de kosten wijzigen, moet de informatie worden bijgewerkt. Enkel producten die dateren van voor 2018 of die beschikken over een volledige tariefgarantie zijn vrijgesteld van deze publicatieplicht, op voorwaarde dat hun kosten ongewijzigd blijven.