EconomieFiscaalInternationaalZelfstandig & Vennootschap

Wat zijn de gevolgen van de Brexit voor de btw-administratie?

Nu het Verenigd Koninkrijk geen deel meer uitmaakt van de Europese Unie en het wachten is op een vrijhandelsakkoord, stelt zich de vraag wat de gevolgen (zullen) zijn voor de btw-administratie. Recent publiceerde de fiscus een aantal verduidelijkingen, maar ook voor de fiscale administratie blijft het wachten op een akkoord. Als het er al komt. In elk geval zal er niet langer meer sprake zijn van een intracommunautaire verwerving en dat is nadelig voor je btw-administratie.

Huidige situatie

Sinds 1 februari 2020 is het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie gestapt en telt de Unie nog slechts 27 lidstaten. Toch is er een overgangsperiode voorzien waarbij de vroegere regels tijdelijk blijven gelden. Ook op fiscaal vlak is dat het geval. De huidige situatie blijft nog gelden tot eind 2020. Tot dan kan je vrij goederen uitvoeren of importeren naar of van het Verenigd Koninkrijk. Het blijft dan ook gewoon om een intracommunautaire levering gaan. Het gevolg is dat je tot eind 2020 geen douaneformaliteiten moet vervullen en geen btw moet aanrekenen, maar dat je de intracommunautaire levering wel nog steeds in de btw-aangifte moet vermelden en je het een en ander moet rapporteren via de intracommunautaire listing.

  • Geen btw aanrekenen (intracommunautaire levering / verwerving)
  • Geen douaneformaliteiten
  • Verwerken als intracommunautaire levering of verwerving in de btw-aangifte
  • Goederenlevering rapporteren via intracommunautaire listing

Situatie vanaf 2021

Vanaf 1 januari 2021 geldt bovenstaande overgangsregeling niet meer. Vanaf dat moment wordt het Verenigd Koninkrijk een derde land, net zoals de Verenigde Staten, Brazilië of Zwitserland. Dit wil zeggen dat we niet langer spreken van een intracommunautaire levering, maar wel van uitvoer of invoer. Hierdoor moet je de douaneformaliteiten doorlopen, zoals het indienen van een uitvoeraangifte.

Wat de exacte gevolgen zijn, blijven echter onduidelijk. Zo is het mogelijk dat er invoerrechten worden ingevoerd (hoewel men vanuit het VK vragende partij is voor nultarieven), dan ben je misschien verplicht om een oorsprongsprotocol op te stellen en kunnen er extra procedures gelden voor de uitvoer van alcohol en tabak. Dat alles blijft momenteel koffiedik kijken.

In elk geval zal er vanuit fiscaal oogpunt geen sprake meer zijn van een intracommunautaire verwerving. Je zal de te betalen btw dus niet langer meteen kunnen verrekenen met de aftrekbare btw, maar moet de btw voorschieten aan de douane. Ook een vrijhandelsakkoord kan daar geen verandering in brengen en dat is zeker nadelig voor de cashflow binnen je onderneming.

De enige oplossing schuilt in het aanvragen van een E.T. 14.000-vergunning waarbij de betaling van de invoer-btw wordt verlegd naar de periodieke btw-aangifte, net zoals je het ook nu gewoon bent van bij de intracommunautaire verwerving. Om zo’n vergunning te kunnen verkrijgen, moet je een invoeractiviteit hebben en je btw-verplichtingen nageleefd hebben.

Geef een reactie