EconomieFeaturedZelfstandig & Vennootschap

5 juridische tips voor aannemers: voorkom problemen met opdrachtgevers

Voorkom juridische flaters met deze tips

Als aannemer sta je vaak voor complexe uitdagingen. Niet alleen op de bouwplaats zelf, maar ook in de juridische wereld. Een goede samenwerking met leveranciers, onderaannemers én opdrachtgevers is cruciaal voor het succes van je projecten. Daarbij zijn er best wel een aantal juridische zaken waar je maar beter rekening mee kunt houden. De onderstaande tips helpen juridische problemen te voorkomen en dragen bij aan een vruchtbare relatie met de opdrachtgever.

Maak duidelijke afspraken

Het is essentieel om duidelijke afspraken te maken over de omvang van het werk, de deadlines en de betalingsvoorwaarden. Zorg ervoor dat deze afspraken schriftelijk zijn vastgelegd in een contract. Dit biedt zowel jou als de opdrachtgever duidelijkheid en voorkomt misverstanden. Ook over het eindresultaat moeten er duidelijke afspraken zijn. Daarbij is het erg belangrijk dat de opdrachtgever een goed idee heeft van hoe het eindresultaat eruit zal komen te zien. Dit helpt discussies te voorkomen en schept de juiste verwachtingen. Omdat twee dimensies niet altijd voldoende zijn om alles goed te visualiseren, is een 3D ontwerp laten maken een goed idee. Een realistische visualisatie kan veel juridische problemen voorkomen.

Hanteer een flexibele planning

Wees realistisch in je planning en neem in de algemene voorwaarden op dat alle gecommuniceerde datums indicatief zijn. Laattijdige (op)leveringen zijn soms onvermijdelijk. Communiceer proactief met je opdrachtgever over eventuele vertragingen en zoek samen naar oplossingen. Soms ga je de samenwerking aan met derde partijen. Dit gaat van renderen uitbesteden tot het laten verkleinen van de deuren. Tracht dan altijd om concrete afspraken te maken en deadlines overeen te komen met deze partijen waarmee je samenwerkt.

Bescherm jezelf tegen onvoorziene omstandigheden

Er kan altijd iets anders lopen dan verwacht. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van hoge ziektecijfers onder het personeel. Of van stakingen en van onverwachte problemen in de toeleveringsketen. De afgelopen jaren is bewezen dat ook pandemieën en oorlogen voor vertragingen kunnen zorgen. Zorg er daarom voor dat je een overmachtsclausule opneemt in de algemene voorwaarden. Daarin leg je uit wat als overmacht wordt beschouwd en hoe jullie omgaan met een overmachtsituatie.

Afspraken over prijsveranderingen

Niet alleen de leveringstijden liepen de afgelopen jaren flink op, maar ook de prijzen. De prijzen van grondstoffen kunnen nu eenmaal fluctueren. Als je een vaste prijs afspreekt met de opdrachtgever, kun je eventuele prijswijzigingen vaak niet eenvoudig doorrekenen. Indien dit echter zo is afgesproken, kunnen bepaalde prijswijzigingen wel worden doorgerekend aan de opdrachtgever. In de plaats van een vaste prijs wordt er dan een berekeningsformule opgenomen. Of er staat een zogeheten prijsaanpassingsclausule in de overeenkomst, terwijl de offerte duidelijk aangeeft dat de gecommuniceerde prijzen louter richtinggevend zijn.

Overeenkomsten laten opstellen of nalezen

Het door een jurist of advocaat laten opstellen of zorgvuldig laten nalezen van contracten is sterk aan te raden voor elke aannemer. Dit zorgt ervoor dat alle contractuele afspraken niet alleen duidelijk en volledig zijn, maar ook juridisch bindend en conform de relevante wetgeving. Een expert kan potentiële problemen en valkuilen identificeren en op deze manier veel juridische problemen helpen te voorkomen.

Geef een reactie