Vanavond kennen we de eerste finalist van deze Champions League. Morgen zal Ajax of Tottenham Barcelona of Liverpool vervoegen. Ja, het voetbalseizoen loopt opnieuw op zijn eind. Niet alleen ik leef toe naar de ultieme apotheose, want meer dan 60.000 mensen zullen de finale van de Champions League bijwonen. Wat als ook jij tickets hebt en jouw goede zakenrelatie meeneemt naar de match: hoe zit dat dan fiscaal? Dat is afhankelijk van de situatie.
Situatie 1: je bent geen sponsor
Ik denk dat het wel veilig is om te stellen dat je de Champions League niet sponsort. Dat gaat het budget van een kleine zelfstandige waarschijnlijk ver te boven.
In deze situatie gaat het dus om een relatiegeschenk, ook wanneer je zelf met de klant naar de wedstrijd gaat kijken. Alle tickets zijn dan voor 50% aftrekbaar. Houd er wel rekening mee dat de klant belast zal worden op de gratis tickets indien ze de waarde van €125,- incl. btw overschrijden. De goedkoopste kaartjes kosten immers €160,- per persoon. Ga je als VIP? Dan zijn maaltijden wel voor 69% aftrekbaar.
Situatie 2: je bent wel een sponsor
Voor de finale van de Champions League is het waarschijnlijk minder relevant, maar toch is het handige informatie voor zij die al eens de lokale voetbalclub sponsoren. Indien je het event sponsort en je naast publicatie ook gratis toegangskaarten ontvangt, blijft het fiscaal immers om reclamekosten gaan. Zowel de aankoopprijs als de btw zijn dan voor de volledige 100% aftrekbaar en de klant hoeft het cadeau niet aan te geven, zelfs niet indien je normaal meer dan €125,- had moeten betalen voor het ticket. Het is en blijft wel belangrijk dat je in ruil voor de sponsoring ook publiciteit ontvangt. Neem dus even een foto van de aanwezige publiciteit. Zo kan de fiscus daar niks tegenin brengen.