Staat & Bestuur

Aankondigen snelheidsbeperking moet minder vaak gebeuren

verkeersbord C43

Sinds eind vorige maand is het in Vlaanderen buiten de bebouwde kom niet altijd meer verplicht om op voorhand aan te kondigen dat er een snelheidsbeperking van meer dan 20 km/u zal gelden. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters waren deze borden lang niet altijd even nuttig en dus voorziet ze dat hier soms van mag worden afgeweken.

Voorafgaand waarschuwen van snelheidsverlaging

Normaal gesproken moet buiten de bebouwde kom een snelheidsbeperking van meer dan 20 km/u, aangegeven door het verkeersbord C43, steeds voorafgegaan worden door een gelijkaardig verkeersbord met het onderbord van het type Ia. Het verkeersbord Ia geeft de afstand weer tot de aanduiding die op het verkeersbord erboven staat.

Fig. het verkeersbord van het type Ia met daarboven het verkeersbord C43

Deze twee verkeersborden moeten de bestuurder duidelijk maken dat er binnenkort een snelheidsbeperking van toepassing is en hem de tijd geven om veilig te vertragen. Deze voorafgaande waarschuwing wordt de wegbeheerder opgelegd. De wegbeheerder heeft daarbij geen enkele beoordelingsmacht over het al dan niet nuttig zijn van deze waarschuwing. Daarom wijzigt de minister het Reglement voor de wegbeheerder.

Drie uitzonderingen op de verplichte aankondiging

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters heeft begrepen dat deze voorafgaande waarschuwingen lang niet altijd nuttig en nodig zijn. Daarom heeft ze nu een aantal uitzonderingen voorzien waarbij de wegbeheerder van de verplichting mag afwijken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij afritten van autosnelwegen en wanneer er dynamische signalisatie wordt toegepast. Concreet gaat het om de volgende drie uitzonderingsgronden:

  • Bij de plaatsing van het verkeersbord C43 ter hoogte van de oprit van een autosnelweg voorbij het verkeersbord F5 (dit laatste verkeersbord geeft het begin of de oprit van een autosnelweg aan)
  • Bij de plaatsing van het eerste verkeersbord C43 bij de afrit van de autosnelweg
  • Bij het gebruik van signalisatie met veranderlijke informatie volgens de drukte en de noodwendigheden van het verkeer (dynamische signalisatie)

In deze gevallen is het plaatsen van de voorafgaande waarschuwing wel nog steeds toegestaan, maar niet langer verplicht. Het is aan de wegbeheerder om de nodige afwegingen te maken. Deze regels gelden enkel in Vlaanderen.

Geef een reactie