Op vlak van marketing zijn Vlaamse advocaten nooit trendsetters gebleken. Een zonde, want talloze rechtzoekenden snuffelen in de uithoeken van het internet naar antwoorden op hun juridische vraagstukken. Natuurlijk hoeven ze die antwoorden nog niet automatisch 100% concreet op jouw website terug te vinden, maar mits het nodige SEO-werk heb je wel meteen een potentiële klant beet. Daartegenover staat dan weer dat lang niet elk juridisch probleem zich eenvoudig in een A4’tje laat vertalen. Een uitleganimatie is een ideaal alternatief.
Kijk bijvoorbeeld even naar deze uitlegvideo van NautaDutilh met betrekking tot het belangenconflict in het nieuwe vennootschapsrecht. Heerlijk duidelijk, toch?
Waarom zou je een uitleganimatie laten maken?
Juridische zaken zijn vaak heel moeilijk uit te leggen. Met een uitleganimatie kan je een lastig verhaal ook transparant brengen. De belangrijke punten komen op een leuke manier aan bod en ook een leek zal de essentie vernemen. Hiernaast laten zo’n video’s zich graag delen. Ook op Rechtenkrant.be heb ik al regelmatig een goede uitleganimatie overgenomen. Uiteraard mits verwijzing naar het publicerende advocatenkantoor. Hallo, leads!
Actief verspreiden van animatievideo’s
Een animatievideo kan je uiteraard gewoon voorzien van de nodige tekstuele informatie, waardoor je ook op Google extra goed scoort. Hiernaast kan je het zelfs gebruiken als marketingmateriaal door het te publiceren op andere kanalen. Denk in de eerste plaats aan Youtube, van waaruit je uiteraard ook linkt naar jouw website. Laat je een echte commercial maken? Dan kan je ook via andere kanalen adverteren. En geef nou toe: met een goede bedrijfsfilm kan je een nieuwe cliënt vast wel overtuigen!
Hoe dan ook ligt het bereik van een video veel hoger dan bij louter geschreven content. Vraag dat maar aan de vele influencers die via video’s hun volgers op de hoogte houden. Het geschreven woord? Dat is zo ‘passé’.
Aan welke voorwaarden moet jouw animatievideo voldoen?
Dat valt vooraf niet te zeggen. Over het algemeen moet zo’n video wel kort en bondig zijn om te voorkomen dat men voortijdig afhaakt. Ongeveer 90 seconden is hier de stelregel. Hiernaast moet de video afgestemd zijn op jouw doelgroep. Het moet de juiste toon aanslaan, de juiste woorden gebruiken en de beste illustraties hanteren. Kortom: het moet de juiste snaar raken en vervolgens nog even blijven natrillen. Echt specialistenwerk mag je het dus zeker noemen.
Wil ook jij een animatievideo laten maken? In het verleden hoorde ik al verschillende positieve verhalen over Donker Media. Vooral hun persoonlijke aanpak en het feit dat men het volledig aanpast aan de huisstijl van jouw kantoor, hoort alvast de nodige bejubeling te krijgen. Ik verwijs jou dan ook graag door.