Internationaal

België stapt dit jaar nog uit Eurovignetverdrag

Op 31 december 2019 stapt België definitief uit het Eurovignetverdrag dat het nochtans zelf had afgesloten in 1994. Dit omdat België eerder al had beslist om het eurovignet te vervangen door een kilometerheffing.

Wat is het Eurovignetverdrag?

Het Eurovignetverdrag werd in 1994 afgesloten tussen België, Nederland, Luxemburg en Duitsland. Later sloot ook Zweden zich aan. Het verdrag voerde een betalend certificaat in voor zware motorrijtuigen. De prijs van het Eurovignet is hierbij afhankelijk van de milieuklasse van de motor en het aantal assen. Via een verdeelsleutel worden de inkomsten tussen de verschillende landen verdeeld. Eerder al had Duitsland zich uit het Eurovignetverdrag teruggetrokken en het vervangen door een elektronisch tolsysteem. Sinds 1 april 2016 paste België het Eurovignet al niet langer toe.

Waarom stapt België uit het Eurovignetverdrag?

België heeft het Eurovignet al op 1 april 2016 afgeschaft. Het heeft het vervangen door een kilometerheffing voor zware vrachtwagens. De tarieven hiervan verschillen per gewest en zijn recent nog gewijzigd. Om de kilometerheffing toe te passen, moest België het Eurovignetverdrag ook effectief opzeggen. In de Europese Tolrichtlijn wordt het de lidstaten nu eenmaal verboden om zowel tolgelden als gebruiksrechten op te leggen. Daarop had België al een kennisgeving neergelegd dat het zou afzien van de heffing van het gebruiksrecht Eurovignet vanaf 1 april 2016. Op 31 maart 2019 besliste België vervolgens om het verdrag definitief op te zeggen. Omdat er een opzeggingstermijn van 9 maanden van toepassing is, gaat de stopzetting in op 31 december 2019.

Geef een reactie