De burgerEconomieIn de persPrivacy

Een bekendheid over de vloer: mag je daarover berichten?

Recent ging Kanye West voor ruim 2.500 euro tafelen in een Genks restaurant. De eigenaar van het restaurant leverde nadien al snel een aantal interviews af en ruim 400 nieuwsgierigen wachtten hem buiten op. Maar in welke mate mag je überhaupt communiceren over de aanwezigheid van zo’n bekendheid? Mag je vermelden dat Eden Hazard bij jou een hamburger kwam eten? Of  mag je een foto nemen van Koen Crucke die op jouw barkruk van een pintje geniet? En mag je dat gewoon op internet gooien? Hebben zij dan geen recht op privacy? Natuurlijk is het commercieel een buitenkans, maar de vraag is in welke mate jij überhaupt mag uitpakken met hun aanwezigheid in jouw zaak.

Beroemdheden hebben ook recht op privacy

In de eerste plaats moet je het recht op privacy van anderen respecteren. Net zoals je niet de namen van al jouw klanten zomaar op jouw website publiceert, doe je dat dus ook niet met de namen van beroemdheden. De persoonsgegevens die je noteert, mag je enkel verwerken in de mate van het noodzakelijke (bv. facturatie) en niet om ze commercieel te exploreren. Ook stiekem een foto nemen en gebruiken voor commerciële doeleinden, mag niet. De beroemdheid behoudt immers het recht op zijn afbeelding.

Tenzij je de toestemming verkrijgt

Indien de beroemdheid jou de toestemming geeft, is die situatie natuurlijk volledig anders. Die toestemming kan zowel expliciet als impliciet worden gegeven. Bij een impliciete toestemming is het natuurlijk altijd de vraag in welke mate dat aantoonbaar is.

Een foto nemen & op sociale media posten

Neem dus nooit zomaar stiekem een foto van een beroemdheid in jouw zaak, maar vraag steeds zijn of haar toestemming. Die impliciete toestemming kan wel blijken uit de foto zelf. Zeker indien de beroemdheid poseert, bijvoorbeeld met een grote glimlach of klinkende met een pintje, is die impliciete toestemming duidelijk. De vraag rest natuurlijk of die impliciete toestemming volstaat om het ook op sociale media te gooien. Idealiter vraag je ook hier even de toestemming aan de beroemdheid in kwestie.

Concreet maak je steeds voor jezelf de afweging: heeft jouw facebookpagina een ruim bereik en is het openbaar? Dan vraag je expliciet de toestemming. Bij een beperkte groep bezoekers kan ook een impliciete toestemming volstaan.

Een foto aan de muur hangen

Ook hier vraag je best de toestemming, hoewel het aannemelijk was dat de beroemdheid zijn of haar toestemming gaf. Idealiter ontwikkel je de foto meteen en vraag je ook de handtekening, dat moet de impliciete toestemming een stuk duidelijker maken.

Andere gevallen: liefst expliciete toestemming

Vooral indien de publicatie van de foto of de post een groot bereik kent of het onomkeerbaar zou zijn (bv. verspreiding via drukpers), vraag je steeds een expliciete toestemming. Hier giet je best een en ander in een contractje. Het is niet ongebruikelijk dat je als eigenaar de rekening ‘laat vallen’ om de foto ook commercieel te mogen gebruiken. Voor wat, hoort wat…

Geef een reactie