Wanneer je jouw arbeidscontract opzegt, dan is er meer nodig dan alleen de intentie om dat te doen. Een en ander moet in duidelijke en onweerlegbare bewoordingen gebeuren en idealiter ook in een aangetekend schrijven. In het andere geval kunnen heikele discussies ontstaan, zoveel is duidelijk.
Een voorbeeld
Een werknemer had een contract lopen voor zes maand. Dat contract begon te lopen op 1 juli 2017. Midden september 2017 verstuurde hij naar de werkgever een mailtje waarin hij liet weten dat hij ‘misschien’ zou stoppen met werken na afloop van zijn opzegperiode. De werkgever zag dat als een synoniem van een contract opzeggen. De opzegtermijn voor zo’n contract van bepaalde duur bedraagt in dit geval één week en dus gaf de werkgever een week later zijn C4 met daarop “ontslag door de werknemer”. De werknemer had zich intussen echter bedacht en besloot om toch maar zijn contract uit te doen: volgens hem wilde hij helemaal niet zijn contract opzeggen. De werkgever had intussen al iemand anders aangeworven en wilde hier helemaal niet van weten. De werknemer daarentegen vindt dat de werkgever het contract verbroken heeft en eist nu een opzegvergoeding.
Heeft de werknemer een zaak?
Een contract opzeggen door een simpel mailtje te versturen in vage bewoordingen, dat is in principe niet mogelijk. Aangezien de werkgever een hele week niet reageerde loopt het contract dan ook gewoon door. De werknemer haalt dan eenvoudigweg aan dat het mailtje niks meer of minder was dan de werkgever eraan te herinneren dat die laatste “het contract nog kon opzeggen”. Aangezien de werkgever de werknemer dan zomaar verbiedt om aan het werk te gaan, kan dit inderdaad gezien worden als een verbreking van de arbeidsovereenkomst.
Wat moet je onthouden?
In de eerste plaats weet je vast al dat ook contracten van bepaalde duur, gedurende de eerste helft van het contract, kunnen opgezegd worden. Opgelet: bij verlengingen gelden aparte regels.
In de tweede plaats is er meer nodig dan alleen de “intentie om op te zeggen”. Zomaar laten weten dat je “misschien wilt stoppen” is niet voldoende. Wil je echt stoppen geef dat dan ook concreet aan: “Ik geef mijn opzeg” is bijvoorbeeld klaar en duidelijk.
Ook zal de werkgever moeten reageren en niet zomaar dienen af te wachten. Hij zal een respons moeten sturen en aangeven dat hij nota neemt van de beslissing. Na afloop van de termijn zal hij alle verschuldigde documenten moeten overmaken.
Tot slot: een contract opzeggen, dat doe je beter volgens de regels. En die regels zijn er zowel voor de werknemer als -gever.