EconomieZelfstandig & Vennootschap

Hebben professionele klanten recht op garantie?

Als consument liggen de spelregels omtrent het garantierecht vast. Bovendien kan er bijna niet van worden afgeweken. Wanneer je daarentegen verkoopt aan professionele klanten gelden de beperkingen van het consumentenrecht niet. Zo kan je vrij afspraken maken over (de uitsluiting van) garanties. Toch zijn er een aantal beperkingen. Zij hebben betrekking op zichtbare gebreken en op zogenoemde gespecialiseerde verkopers.

Altijd garantie voor zichtbare gebreken

Wanneer het gaat om zichtbare gebreken, mag de professionele klant altijd reclameren of weigeren het goed te aanvaarden. Voorbeelden van zo’n zichtbaar gebrek zijn een barst in een computerscherm of een gescheurde leiding bij een machine. Ten opzichte van dergelijke zichtbare gebreken kan je je niet exonereren: je moet het product leveren in de staat zoals het beloofd is. Gelukkig maar.

Wel exonereren voor verborgen gebreken

Dat is anders indien het gaat om een verborgen gebrek die bij de levering niet zichtbaar is of bij gebreken die na verloop van tijd ontstaan. Via een exoneratiebeding in de algemene voorwaarden of in de verkoopovereenkomst kan je je als leverancier van elke vorm van aansprakelijkheid ontdoen.

Uitzondering voor gespecialiseerde verkopers

Echter zal de rechter niet altijd akkoord gaan met dergelijke exoneratiebedingen. De rechtspraak geeft bijvoorbeeld aan dat gespecialiseerde verkopers niet zomaar de gehele garantie mogen uitsluiten. Wel kunnen zij de garantie beperken in de tijd. Wanneer een verzekeraar zijn oude computer van de hand doet zal de rechtspraak dus minder streng zijn dan wanneer een professionele computerverkoper een gelijkaardig tweedehands toestel aan een professional verkoopt.

In de praktijk zal de rechtspraak een en ander in functie van het verkochte goed en het gewone gamma bekijken. Wanneer een verkoper gewoonlijk inktjetprinters verkoopt maar uitzonderlijk een laserprinter van de hand doet, kan nog niet automatisch worden aangenomen dat hij ook gespecialiseerd is in die laatste toestellen. Er mag immers niet zomaar van worden uitgegaan dat de verkoper in alle printers is gespecialiseerd.

Verkoopt die laatste verkoper daarentegen wel zo’n inktjetprinter? Dan kent hij best een commerciële garantie toe. Dat zullen de professionele klanten graag zien gebeuren. Dat dat eigenlijk een beetje van moeten is, hoeft hij er natuurlijk niet bij te vertellen…


Een vraag over dit artikel of juridisch advies nodig? Neem dan contact op met een advocaat in jouw buurt. Gebruik de onderstaande zoekfunctie om een advocaat te vinden.

Als advocaat opgenomen worden in de database? Klik hier.

Geef een reactie