Economie

Mag een klant zomaar een negatieve recensie op sociale media posten?

Er bestaan natuurlijk speciale recensieplatformen voor, maar ook via sociale media beoordelen consumenten gretig jouw zaak. Positieve beoordelingen zijn natuurlijk een leuke opsteker. Negatieve beoordelingen kunnen daarentegen een grote invloed uitoefenen op de omzet van jouw zaak. Recent verschenen nog interviews in de Vlaamse kranten over een steeds groter wordende groep klanten die dreigen met negatieve recensies. Maar hoef je daar zomaar mee akkoord te gaan? Over deze zaak boog de rechtbank in Luik zich recent.

De feiten

Een klant van een Quick-restaurant had een filmpje op Facebook geplaatst van een bewegende larve die zich in een frietzakje bevond. Hij schreef hierbij dat het desbetreffende restaurant ook eerder al een loopje had genomen met de regels omtrent voedselveiligheid. Hij bracht de uitbaatster nooit op de hoogte van de feiten. Via sociale media vroeg hij nadrukkelijk om de video te delen.

Uiteindelijk werd de video meer dan 132.000 keer bekeken.  De gevolgen voor het Quick-restaurant waren niet min. De omzet zou volgens de uitbaatster met ruim 40% gedaald zijn.  De uitbaatster vorderde dan ook een schadevergoeding van 10.000 euro bij de man in kwestie en dit voor de drie dagen dat de video online stond.

Kan de klant zich beroepen op het recht van vrije meningsuiting?

Die vraag moest de Luikse rechter zich ook stellen, want de advocaat van de betrokkene opperde alvast van wel.

De rechtbank erkende het recht van vrije meningsuiting maar gaf meteen aan dat dit recht niet absoluut is. Het recht op vrije meningsuiting kan dan ook beperkt worden. Dit is onder andere het geval voor de bescherming van de goede naam of de vrijwaring van de rechten van anderen. Om na te gaan of de betrokkene zich al dan niet op het recht op vrije meningsuiting kan beroepen, moest een en ander bekeken worden volgens het criterium van de normale en zorgvuldige gebruiker van sociale media. Had een andere gebruiker van sociale media in dezelfde omstandigheden zich ook op die manier gedragen?

De rechtbank nam in dit geval aan dat de beklaagde zich niet gedroeg als een normale zorgvuldige gebruiker van sociale media. Het beriep zich hierbij ook op de controle van het Federale Agentschap voor de Voedselveiligheid dat concludeerde dat niet kon worden uitgesloten dat de larve buiten de dieren van het restaurant in het frietzakje van de beklaagde was terechtgekomen.

Uitbaatster restaurant had recht op een schadevergoeding

Hoewel de uitbaatster slechts een schadevergoeding vorderde van drie dagen omzet (10.000 euro), kreeg ze uiteindelijk slechts een schadevergoeding van 1.000 euro toegewezen. Volgens de rechtbank had ze haar omzetverlies immers onvoldoende bewezen.

Maar vooral belangrijk: een negatieve recensie op sociale media mag zeker, zolang het maar redelijk blijft.

Geef een reactie