EconomieZelfstandig & Vennootschap

Online bestellen als zelfstandige: over welke rechten beschik je?

Als zelfstandige bestel je zeker ook wel eens enkele producten via het internet. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe printer of een nieuwe machine die je in de zaak zal gebruiken. Voor een consument gelden er alvast bijzondere beschermingsregels, denk bijvoorbeeld aan het herroepingsrecht. Toch kan een online bestelling ook voor zelfstandigen soms interessant zijn. Hoe dan ook blijft het altijd opletten geblazen.

Bekijk de verkoopvoorwaarden

Consumenten beschikken hier over het algemeen (er zijn enkele uitzonderingen, bv. voor bedrukte goederen) over een kosteloos herroepingsrecht. Zo kunnen ze alsnog afzien van hun aankoop en dit binnen een termijn van twee weken. Als professional gelden die regels niet. Meer zelfs: er zijn slechts weinig wettelijke bepalingen opgenomen. Hierdoor primeren de onderlinge afspraken tussen de partijen, waardoor we automatisch aankomen bij de verkoopvoorwaarden van de webshop.

Soms kan dat in het voordeel spelen, soms niet. Heel wat webshops hebben immers maar één set algemene verkoopvoorwaarden die uiteraard gericht zijn op consumenten. Aangezien er geen andersluidende bepalingen werden opgenomen, zijn die verkoopvoorwaarden dus ook gewoon op jouw aankoop van toepassing. Mogelijks kan je dus gewoon van dezelfde voordelen als de consument genieten, alhoewel de exacte bewoording dat zal moeten uitwijzen.

Rechten bij een verkeerde levering

Wanneer je een verkeerd product ontvangt, kan je natuurlijk altijd nog het product retourneren. Ook in het geval van zichtbare gebreken is dat het geval. Ook hier moet je er echter de algemene verkoopvoorwaarden op nalezen. Die bepalen immers maar aal te vaak dat de levering onmiddellijk gecontroleerd moet worden of je hier slechts een beperkte tijd voor hebt. Altijd meteen de bestelling controleren, luidt vaak de boodschap.

Rechten bij verborgen gebreken

Indien je na inontvangstname verborgen gebreken ontdekt, dan moet de webshop ook hier voor instaan. Let echter wel op: waar er voor consumenten een garantietermijn is van twee jaar, hoeft dat voor zakelijke klanten niet het geval te zijn. Bovendien moet je de verborgen gebreken meteen na de ontdekking ervan signaleren.

Extra aandachtspunten

Weet dat webshops hun prijzen ten aanzien van particulieren steeds moeten weergeven inclusief btw en leveringskosten. Ten aanzien van professionals geldt die verplichting niet, waardoor er nog onverwachtse kosten de kop op kunnen steken. Ook wat betreft de leveringstermijn is de nodige aandacht vereist. De verkoopvoorwaarden kunnen immers bepalen dat die slechts indicatief is en geen aanleiding geeft tot een schadevergoeding. Niet zo interessant, indien je die machine meteen nodig hebt.

Tot slot: de algemene verkoopvoorwaarden kunnen ook bepalen welke rechtbank bevoegd is bij een eventueel conflict en welk recht van toepassing is. We hoeven vast niet te zeggen dat de voor de webshop meest voordelige rechtbank (en rechtssysteem) aangewezen wordt? Bestellen bij een Belgische handelaar is daarom vaak interessanter. Je wilt vast niet helemaal naar Parijs om een discussie over een enkele bestelling naar Frans recht beslecht te zien worden?

Gids: eenvoudig zelf jouw algemene voorwaarden opstellen

Het opstellen van algemene voorwaarden is niet eenvoudig. Sommige clausules leiden hun eigen leven en […] Meer lezen

Downloadprijs: € 4,99

Aantal pagina’s: 28

Download nu


Een vraag over dit artikel of juridisch advies nodig? Neem dan contact op met een advocaat in jouw buurt. Gebruik de onderstaande zoekfunctie om een advocaat te vinden.

Als advocaat opgenomen worden in de database? Klik hier.

Geef een reactie