Economie

Opnieuw strengere regels voor tabaksreclame

Na de invoering van de neutrale sigarettenpakjes wordt het verbod op tabaksreclame nu nogmaals aangescherpt. Het gaat echter niet over het algemeen verbod dat eerder door de Kamercommissie Gezondheid unaniem werd goedgekeurd.

Verbod op tabaksreclame

Er geldt op dit moment al een algemeen verbod op tabaksreclame. Dit verbod op tabaksreclame bestaat al langer en heeft uiteraard als doel om te voorkomen dat mensen beginnen met roken. Bij de redactie van de wet werden er echter een aantal uitzonderingen ingeschreven.

De regels werden in het verleden al veelvuldig aangescherpt. Een voorbeeld daarvan is de verplichting om neutrale pakjes te gebruiken. Voorheen kozen tabaksfabrikanten voor pakjes in herkenbare kleuren en designs, waardoor ze bij de uitstalling in de winkel toch een vorm van reclame voeren. Het droeg ook bij aan het normaliseren van tabaksproducten. Voorheen kwam er ook al een verbod om nog tabaksproducten te verkopen aan zestien- en zeventienjarigen.

Verbod om affiches op te hangen

Momenteel geldt er voor tabakswinkels en krantenwinkels nog een belangrijke uitzondering. Zo is het hen toegestaan om aan de voorgevel van hun winkel het merk te afficheren van de tabaksproducten die ze verkopen. Hier komt nu ook een eind aan. Het nieuwe verbod geldt vanaf 1 januari 2021, zodat tabakswinkels en krantenwinkels de tijd krijgen om het nodige te doen. Bijvoorbeeld door hun lichtreclameborden aan te passen.

Volgens Cimabel, de Belgisch-Luxemburgse federatie van sigarettenfabrikanten, zullen vooral de dagbladhandelaars daar de dupe van zijn:

“De maatregel lijkt ons vooral slecht nieuws voor de dagbladhandelaars die, na de recente invoering van neutrale verpakkingen, nog maar eens een maatregel over zich heen krijgen die aanpassingen zal vergen en hun economische leefbaarheid verder zal aantasten”

Andere uitzonderingen blijven bestaan

Andere wijzigingen zijn er voorlopig niet. Nochtans had de Kamercommissie Gezondheid aanvankelijk unaniem een totaalverbod goedgekeurd, zonder nog van uitzonderingen te spreken, maar zo’n totaalverbod kreeg geen groen licht van de plenaire Kamer.

Volgende uitzonderingen blijven met andere woorden gewoon bestaan:

  • Reclame voor tabaksproducten in dagbladen en tijdschriften die buiten de Europese Unie worden uitgegeven, behalve als ze hoofdzakelijk tot doel hebben om tabaksproducten op de Belgische of Europese markt te promoten
  • Incidentele reclame voor tabaksproducten in het kader van de mededeling aan het publiek van evenementen in het buitenland (waar de tabaksproducent bv. een sponsor is), behalve als de mededeling hoofdzakelijk tot doel heeft om tabaksproducten op de Belgische markt te promoten
  • Reclame voor tabaksproducten in gedrukte publicaties die enkel en alleen bestemd zijn voor personen die werkzaam zijn in de tabakshandel (bv. infobrochures en catalogi)

Geef een reactie