De burger

Vanaf 1 april 2018: enkele wijzigingen in de wegcode

Begin volgende maand wijzigt de Wegcode opnieuw. Het merendeel van de wijzigingen zijn echter van toepassing op landbouwvoertuigen, vrachtwagens en autobussen. Toch ondergaan ook de onderborden met tijdsbeperking een wijziging. We plaatsen de voornaamste wijzigingen voor jou op een rijtje.

Wijziging maximale snelheid autocars op autosnelweg

Tot op heden mogen autocars die voorzien zijn van een veiligheidsgordel en een snelheidsbegrenzer tot 100 km/u, slechts 90 km/u rijden op autosnelwegen. Nu wordt dat opgetrokken tot 100 km/u, zijnde de maximale snelheid waarvoor de snelheidsbegrenzer is voorzien. Echter moet de autocar wel aan verschillende voorwaarden voldoen:

  • Doelstelling: vervoer van uitsluitend zittende passagiers;
  • Meer dan acht zitplaatsen exclusief bestuurder;
  • Uitgerust met veiligheidsgordel;
  • Voorzien van snelheidsbegrenzer tot 100 km/u.

Voldoet het voertuig niet aan bovenstaande vereisten? Dan blijft de maximale snelheid voor hen beperkt tot 90 km/u. Voor hen blijft snelheidsplaat 75 ook gewoon van toepassing terwijl bovengenoemde autocars een nieuwe snelheidsplaat 100 zullen moeten bevestigen.

Bijkomstigheid: het inhaalverbod bij neerslag is eveneens niet langer van toepassing op autocars en autobussen. Echter: indien het voertuig (en sleep) bestemd is om meer dan 7,5 ton te vervoeren (maximale toegelaten masse), blijft het inhaalverbod wel gewoon van toepassing.

Landbouwvoertuigen definitief verboden op autosnelwegen

Natuurlijk had je nog nooit een landbouwvoertuig op de autosnelweg gezien. Sinds de Europese Verordening 167/2013 zou daar echter mogelijks verandering in gekomen zijn. De omzetting van die verordening zorgde er immers voor dat er landbouwvoertuigen zouden kunnen zijn die wettelijk gezien de snelheid van 70 km/u konden bereiken, de minimale snelheid om deel te nemen aan het verkeer op de autosnelweg. Om dat te voorkomen, verbiedt de wetgever nu uitdrukkelijk landbouwvoertuigen op de autosnelweg.

Onderborden met tijdsbeperking: nieuwe versie

Een onderbord met tijdsbeperking, bijvoorbeeld wat betreft een parkeerverbod, is momenteel steeds voorzien van witte cijfers op een blauwe achtergrond. Vanaf 1 april 2018 worden ze echter vervangen door zwarte cijfers op een witte achtergrond. Wel blijven de vorige onderborden gewoon van toepassing. Je zal beiden gewoon in het straatbeeld tegenkomen.

Andere wijzigingen

Het gebruik van spitsstroken zal nu ook kunnen gebeuren via rijstrooksignalisatie. Voorheen kon dat enkel door het gebruik van verkeerslichten boven de rijstroken. Verder wordt het inhaalverbod voor vrachtwagens opnieuw aangeduid met verkeersborden ten gevolge van het wegvallen van het standaard verbod op rijbanen met twee rijstroken in de gevolgde rijrichting (vanaf 1 januari 2019). Waar er dan wel een verbod van toepassing is, zal er een verkeersbord aangebracht moeten worden.

Geef een reactie