EconomieSubsidies

Werfhinder? Hogere schadevergoeding voor kleine Brusselse handelaars

Openbare werken kunnen de inkomsten van een lokale handelaar ernstig verstoren. Tjah, als je al waterdichte laarzen aan moet trekken om de handelaar te bereiken…

Daarom kunnen handelaars al langer een schadevergoeding krijgen bij werfhinder. In Brussel kende men bijvoorbeeld de regeling met een kaskrediet. Tot op heden heeft nog geen enkele Brusselse handelaar daar gebruik van gemaakt. Het een grote flop noemen is dan ook een understatement. Daarnaast was er de compensatieregeling met een forfaitair bedrag van €73,30 per dag dat de handelszaak de deuren diende te sluiten.

Nu kiest men er in Brussel voor om het voorbeeld van Vlaanderen te volgen. Het neemt de Vlaamse regeling grotendeels over, maar zal wel hogere schadevergoedingen toekennen. Dat is niet eens zo logisch, want in Brussel zijn zowel de vastgoedprijzen als de potentiële inkomsten waarschijnlijk een stuk hoger dan in de meeste delen van Vlaanderen. Hoewel ze dat op de Meir of aan de kust waarschijnlijk (terecht) zullen betwisten.

Schadevergoeding bij werfhinder in Brussel

De nieuwe Brusselse regeling vertrekt van drie forfaitaire schadevergoedingen. Het gaat om een eenmalige schadevergoeding waarvan het bedrag elke zes maanden hernieuwbaar is. Het bedrag is afhankelijk van hoeveel voltijdse personeelsleden men in dienst heeft.

Aantal personeelsleden in dienst Eenmalige forfaitaire schadevergoeding
Minder dan twee voltijdse equivalenten in dienst € 2.000,-
Twee tot vijf voltijdse equivalenten in dienst € 2.350,-
Vijf tot tien voltijdse equivalenten in dienst € 2.700,-

Voorwaarden voor een schadevergoeding bij werfhinder in Brussel

Bovenstaande tabel maakt al meteen duidelijk dat de schadevergoeding er enkel is voor kleinhandelaars die minder dan 10 voltijdse personeelsleden in dienst hebben.

Echter is de schadevergoeding ook opengesteld voor handelszaken die op of aan een werffase van niveau 2 liggen (min. 29 opeenvolgende kalenderdagen is het autoverkeer of het openbaar vervoer in minstens één rijrichting onderbroken). In zo’n geval geldt de grens van 10 voltijdse personeelsleden niet.

Hiernaast moet de hoofdactiviteit van de begunstigde wel in de lijst in bijlage I van het Besluit zijn opgenomen. Het gaat om een vrij uitgebreide lijst boordevol NACE-BEL codes, gaande van de handel in aanhangwagens tot de reparatie van computers en zelfs uitvaartverzorging. Bij twijfel kan jouw boekhouder je informeren.

Tot slot geldt er ook een uitsluiting:

  • Ondernemingen die minder dan 4 jaar ingeschreven zijn in de KBO, mogen maximaal 75% van hun financiering uit publieke oorsprong halen, anders zijn ze uitgesloten van steun;
  • Voor ondernemingen die 4 jaar of langer zijn ingeschreven in de KBO, wordt dit percentage tot 50% teruggebracht.

Aanvraag van een schadevergoeding bij werfhinder in Brussel

Je hebt niet automatisch recht op de schadevergoeding maar moet zelf een aanvraag indienen. De aanvraag moet ingediend worden bij de BEW. Er moet minimaal 180 dagen tussen elke aanvraag zitten.

Indien de aanvraag compleet is, zal de BEW een en ander bevestigen. Vervolgens wordt de schijf in één keer uitbetaald. Wel kunnen de inspecteurs van de Directie Economische Inspecties nog controles uitvoeren.

Vanaf wanneer?

De nieuwe mogelijkheid tot een schadevergoeding bij werfhinder in Brussel, geldt vanaf 25 maart 2019. Tot dat moment blijven de diverse oude regelingen gewoon gelden.

Geef een reactie