België was een van de laatste landen in Europa waar er nog geen wetgeving over elektrische steps bestond. Binnenkort komt daar verandering in. De vier Belgische ministers van mobiliteit hebben namelijk de koppen bij elkaar gestoken en kwamen tot een akkoord. Dat was nodig, want in de praktijk blijken elektrische steps helemaal niet ongevaarlijk te zijn. Volgens VIAS (het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) zouden er jaarlijks meer dan 1000 incidenten met de elektrische step plaatsvinden. De nieuwe wetgeving over elektrische steps moet dat aantal fors terugschroeven.
Minimumleeftijd van 16 jaar
In de eerste plaats zal er voor het gebruik van de elektrische step een minimumleeftijd van 16 jaar gelden. Zo’n minimumleeftijd bestond bijvoorbeeld al voor brommers en scooters, maar het kleinste kind mocht wel met een elektrische step over de weg scheuren. Deze minimumleeftijd zal niet alleen gelden voor elektrische steps, maar ook voor andere zogeheten zachte mobiliteitshulpmiddelen. Het gaat dan bijvoorbeeld ook om hoverboards, monowielen en dergelijke meer. Er zullen wel een aantal uitzonderingen in de wetgeving over elektrische steps worden opgenomen, bijvoorbeeld met betrekking tot de zeedijken. Daarmee komt men wellicht ook wat tegemoet aan de bekommernissen van de lokale verhuurders.
Parkeerregels voor elektrische steps
Ten tweede komen er regels omtrent het parkeren van elektrische steps. In veel steden worden voornamelijk deelsteps lukraak in het straatbeeld achtergelaten. Daar ontsieren ze het straatbeeld en hinderen ze voetgangers. Dat laatste kan zelfs gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld omdat men over de step struikelt. Bij de nieuwe regels zal het nog steeds toegestaan zijn om de step op het trottoir te parkeren, zoals een bewoner bijvoorbeeld ook zijn fiets tegen de gevel van zijn huis mag parkeren, op voorwaarde dat het de doorgang niet belemmert. Er kunnen wel parkeerverbodzones en parkeerzones – al dan niet betalend – worden opgericht. Wie zich niet aan de parkeerregels voor elektrische steps houdt, riskeert een boete van 116 euro.
Elektrische steps zijn verboden op het voetpad
De nieuwe wetgeving over elektrische steps zal daarnaast ook de plaats van de elektrische step in het verkeer regelen. Ook daarover bestaat er op dit moment nog veel onduidelijkheid. Volgens de nieuwe wetgeving over elektrische steps zal het verboden zijn om op het voetpad met een elektrische step te rijden. Het is dus op het fietspad of op de straat te doen. Er kunnen wel uitzonderingen gelden voor bepaalde voetgangersgebieden. Dan wordt dat met een verkeersbord aangegeven. De elektrische step mag in dan wel niet sneller rijden dan 6 km/u. Bij een inbreuk op deze regel wordt een boete opgelegd van 58 euro.
Verbod om met twee te rijden op een elektrische step
Wat momenteel strikt genomen ook niet verboden is, is een passagier meenemen op de elektrische step. Dat is nochtans levensgevaarlijk. De elektrische step is niet ontworpen om met twee te gebruiken en het extra gewicht beperkt de beweeglijkheid. Daarom zal de nieuwe wetgeving over elektrische steps bepalen dat twee volwassenen niet samen op een elektrische step mogen staan. Een kind mag wel nog als passagier worden vervoerd. Ook bij een inbreuk op deze regels zal een boete van 58 euro worden opgelegd.
Nieuwe regels gelden wellicht volgende zomer
Het moet wel gezegd worden dat het gaat om afspraken die op ministerieel niveau zijn gemaakt. De wetgeving over elektrische steps is er met andere woorden nog niet. Daarvoor moet het een en ander eerst nog in de verschillende gemeenschappen ter goedkeuring worden voorgelegd. Het is de bedoeling van de ministers om de nieuwe regels deze zomer al ingang te laten vinden.
Dat wil daarom nog niet zeggen dat er deze zomer al meteen boetes zullen worden opgelegd. Bij nieuwe regels ligt de focus van de politie vaak op sensibiliseren en niet op beboeten. Het is nog niet duidelijk of men ook bij de nieuwe wetgeving over elektrische steps eerst zal sensibiliseren.