Eenmaal het voetbalseizoen afloopt, is het tijd voor een nieuw seizoen: het belastingseizoen. De belastingaangiften worden momenteel massaal ingediend en dat verloopt niet altijd zonder slag of stoot. Wij staan klaar om je door het proces van de belastingaangifte te begeleiden en leggen uit wat je hierover dient te weten.
Aangiftetermijn en uitzonderingen
Of je je belastingaangifte nu elektronisch indient of via de traditionele papieren weg, het is cruciaal om de deadlines te respecteren. Het missen van de deadline kan namelijk ernstige gevolgen hebben. Je kunt een boete of een belastingverhoging krijgen, of zelfs een aanslag van ambtswege. Stel het indienen van je belastingaangifte niet uit tot het laatste moment
Je hebt tot 15 juli 2023 om je elektronische aangifte in te dienen via MyMinfin (Tax-on-web). Voor een papieren aangifte is de uiterlijke datum 30 juni 2023. Degenen die een beroep doen op een mandataris hebben ook tot 15 juli 2023 de tijd. Heb je specifieke inkomsten, bijvoorbeeld als zelfstandige, dan heb je wat meer tijd: tot 18 oktober 2023.
Maar wat als je in een uitzonderlijke situatie zit, zoals een ernstige ziekte of andere vormen van overmacht? In dat geval is het soms mogelijk om wat meer tijd te krijgen. Neem hiervoor contact op met de FOD Financiën Centrum Particulieren.
Voorstel van vereenvoudigde aangifte
Werkgevers, pensioeninstellingen, pensioenverzekeraars en ziekenfondsen geven automatisch gegevens door aan de overheid. Op basis hiervan kan de fiscus automatisch een voorstel van vereenvoudigde aangifte opstellen. Dit is handig, maar vergis je niet: je moet alles zeer zorgvuldig controleren. Jij blijft namelijk de eindverantwoordelijke. Er worden wel degelijk fouten gemaakt en soms heeft de fiscus niet alle gegevens. Als alles correct en volledig is, hoef je niets te doen. Maar als je merkt dat iets niet klopt of als het onvolledig is, moet je antwoorden. Dit kan via het papieren antwoordformulier of via de digitale tool.
Documenten bewaren
Het is mogelijk dat de fiscus later de aangifte wil controleren. Daarom dien je bewijsstukken bij te houden. Maandelijkse loonbriefjes moeten tot tien jaar worden bewaard. De overheid raadt aan om jaarlijkse loonfiches bij te houden tot het pensioen, maar dit is louter een advies. Je belastingaangifte en de bijbehorende belastingpapieren bewaren, zoals de boekhouding en de bankafschriften, is eveneens verplicht. Deze documenten moet je minstens 7 jaar bewaren. Let op: dit wil zeggen tot het einde van het zevende jaar dat volgt op de belastbare periode. Sommige documenten, zoals het samenlevingscontract en het huwelijkscontract, moeten levenslang worden bewaard.
Fouten corrigeren na de indiening
Iedereen maakt fouten en ook in de belastingaangifte kan al eens een foutje sluipen. Als je de aangifte reeds hebt ingediend, maar merkt dat je iets bent vergeten of een fout hebt gemaakt, is er de mogelijkheid om dit te corrigeren. Je hebt tot 15 juli 2023 de tijd om contact op te nemen met het belastingkantoor indien je het een en ander per post hebt ingediend of om zelf je aangifte online te wijzigen als je deze elektronisch hebt ingediend. Onthoud wel dat je dit laatste slechts één keer zelf kunt doen.
Van belastingaangifte tot aanslagbiljet
Voor het aanslagjaar 2023 (inkomsten 2022) heeft de fiscus tot 30 juni 2024 om de verschuldigde belasting of de terugbetaling vast te stellen. Je ontvangt dan een aanslagbiljet. Daarop is weergegeven wanneer je dient te betalen of wanneer je de terugbetaling mag verwachten. Als je het niet eens bent met het resultaat, heb je het recht om binnen een jaar na het versturen van het aanslagbiljet een bezwaarschrift in te dienen. Dit kan online of schriftelijk. De behandelende ambtenaar zal bepalen wat het, in afwachting van de definitieve beslissing, direct te betalen bedrag is.