EconomieZelfstandig & Vennootschap

Botsing tussen twee bedrijfswagens: hoe zit het met de verzekering?

Op de parking van het bedrijf zijn uiteraard verschillende bedrijfswagens te vinden. Voor die bedrijfswagens is er natuurlijk stuk voor stuk een verzekering afgesloten. Toch wil de verzekeraar vaak niet betalen indien twee bedrijfswagens onzacht met elkaar in botsing komen. Hoe komt dat en is daar een oplossing voor?

De verzekeraar wil niet betalen…

In de polis is meestal een standaarduitsluiting voorzien voor schade tussen twee bedrijfsvoertuigen. Mensen vinden dat vreemd, maar eigenlijk is dat ook logisch. Het is anders nogal eenvoudig om via opgezet spel de verzekeraar op te lichten en zo een schadevergoeding te bekomen.

Kijk steeds na of er in de polis zo’n uitsluiting is opgenomen, maar bij een standaardpolis zal dat bijna altijd het geval zijn.

Opgelet: enkel bij twee wagens van één eigenaar

De uitsluiting is enkel van toepassing indien het gaat om twee wagens van eenzelfde eigenaar. Indien het gaat om een ongeval tussen een wagen van jouw bedrijf en een wagen van een medewerker, geldt de uitsluiting dan ook niet.


Tip: bespaar tot 400 euro in 4 minuten

Een autoverzekering is meer dan gewoon een verplicht nummertje. Het houdt je uit de rats en zorgt ervoor dat je na een ongeval niet wordt gepluimd. Toch wil dat niet zeggen dat je te veel moet betalen voor je autoverzekering. De praktijk leert dat je tot 400 euro kan besparen door over te stappen. Via de vergelijkingstool van mefirst.be vind je meteen de goedkoopste én beste autoverzekeraar.


Wat kan je doen?

Wanneer je een omniumverzekering hebt, is de situatie anders. Daar stelt de aansprakelijkheidsvraag zich immers niet en ontvang je automatisch een schadevergoeding, min de vrijstelling natuurlijk.

Echter kan je ook een sistershipclausule laten opnemen in de polis. In zo’n geval komt de uitsluiting te vervallen en zal de verzekeraar wel tussenkomen. Het is echter geen garantie dat de verzekeraar zo’n sistershipclausule in de polis wilt opnemen. Van het hoofdkantoor krijgen ze vaak te horen om dit niet meer te doen. Enkel indien je een heel goede klant bent (“ik heb toch nog nooit een schadegeval gehad en zit hier met al mijn verzekeringen”) zal men het overwegen.

Geef een reactie