In steeds meer sectoren lijkt AI of artificiële intelligentie helemaal te zijn doorgebroken. Men gebruikt niet alleen AI in de advocatuur, maar bijvoorbeeld ook in de marketingwereld. Tools als ChatGPT schrijven automatisch teksten die grammaticaal gezien best wel goed scoren, maar die je niet zonder risico’s op je website kan publiceren. Andere tools maken dan weer afbeeldingen. Zo vroegen we bijvoorbeeld aan DALL·E 2 om een foto te genereren van een computer met Vrouwe Justitia, een hamer en bankbiljetten. Het resultaat hiervan is hierboven weergegeven. Dat het biljet van 100 euro eerder het kleur heeft van een biljet van 500 euro nemen we er maar even bij.
Wat zijn tools als ChatGPT?
“ChatGPT is een nieuwe technologie die de mogelijkheid biedt om te chatten met een virtuele assistent die gebaseerd is op een kunstmatige intelligentie (AI). Het is ontwikkeld door OpenAI, een Amerikaans bedrijf dat AI-technologie ontwikkelt. ChatGPT maakt gebruik van een breed scala aan technieken, zoals Natural Language Processing (NLP) en Machine Learning (ML), om gesprekken te voeren die lijken op die van een menselijke gesprekspartner. Het biedt de gebruikers de mogelijkheid om gemakkelijk en snel een antwoord te krijgen op hun vragen. ChatGPT kan worden gebruikt voor een verscheidenheid aan toepassingen, zoals klantenservice, vraag- en antwoordsysteem, informatie zoeken en meer”, om het met de eigen woorden van ChatGPT te zeggen. Voor een meer gedetailleerde beschrijving van ChatGPT verwijzen we naar Wikipedia.
Juridische risico’s bij AI-tools als ChatGPT
Hoewel AI-tools als ChatGPT veel mogelijkheden lijken te bieden, is het gebruik ervan niet helemaal zonder risico’s. Ten eerste is er het risico dat ChatGPT inbreuk maakt op auteursrechten. ChatGPT is getraind op een grote hoeveelheid tekstgegevens, waaronder boeken, artikelen en andere geschreven materialen. Als deze gegevens gebruikt zijn om ChatGPT te trainen en deze gegevens auteursrechtelijk beschermd zijn, kan het gebruik van ChatGPT leiden tot inbreuk op de auteursrechten van deze werken. Dit kan in flinke schadeclaims resulteren.
Verder is er het risico dat AI-tools beledigende of lasterlijke tekst genereren. Omdat een tool als ChatGPT een taalmodel is, kan het tekst genereren die lijkt op menselijke conversatie. Maar het heeft niet dezelfde vermogen om de context of implicaties van de woorden die het genereert te begrijpen. Dit betekent dat AI-taalmodellen potentieel beledigende of lasterlijke tekst kunnen genereren, wat kan leiden tot juridische acties en schadeclaims. Tot slot hebben AI-tools in het verleden al aangetoond vatbaar te zijn voor nepnieuws en misleidende content. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor wie dergelijke content publiceert. gebruiken.
Geen auteursrechtelijke bescherming op AI-content
Een ander probleem van tools als ChatGPT en DALL·E 2 heeft te maken met het auteursrecht. Voor het auteursrecht is het namelijk vereist dat een werk door een mens is gemaakt. Dat wil zeggen dat AI-foto’s en AI-content in principe niet auteursrechtelijk zijn beschermd, waardoor anderen het zomaar van je website kunnen plukken. Je geniet dus niet van dezelfde juridische bescherming als wanneer je zelf content zou maken.
Andere nadelige gevolgen van AI-content
AI-content, zoals het gegenereerd wordt door bijvoorbeeld ChatGPT, kan slecht zijn voor SEO (Search Engine Optimization) omdat het vaak niet voldoet aan de kwaliteitseisen van zoekmachines. Zoekmachines willen dat de content op een website relevant is, uniek en van hoge kwaliteit, omdat dit beter is voor de gebruikerservaring. AI-content is echter vaak generiek en kan niet aan de specifieke behoeften van een bepaalde website of doelgroep voldoen. Bovendien kan het herhalende taal bevatten, wat kan leiden tot een lagere positie in de zoekresultaten of zelfs een bestraffing door zoekmachines. Dergelijke tools maken nu eenmaal geen SEO teksten, teksten die goed scoren bij lezers én zoekmachines. Daarnaast kan de content sterke overeenstemming vertonen met andere online content, wat eveneens wordt gestraft door Google. Dat anderen de onbeschermde content zomaar mogen overnemen, helpt uiteraard niet.
Zin en onzin van AI-content
Natuurlijk kunnen tools als DALL·E 2 en ChatGPT enorm nuttig zijn. Toch zijn er een aantal juridische risico’s en SEO-risico’s aan verbonden. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn. In feite zou je bij elke tekst of afbeelding een onderzoek moeten uitvoeren om na te gaan of er al dan niet sprake is van een schending van auteursrechten. Alsook dien je te controleren of er geen nepnieuws wordt verspreid of dat je de belangen van een ander niet op de een of de andere manier schendt. Bovendien dien je zorgvuldig te controleren of de teksten voldoen aan de SEO-eisen en zal je aanpassingen moeten doen om ervoor te zorgen dat de teksten aan de kwaliteitseisen van zoekmachines voldoen. De tijd die je met andere woorden bespaart door AI-tools te gebruiken, verlies je op een andere manier.
Zijn deze tools dan helemaal nutteloos? Dat dan weer niet. Ze kunnen bijvoorbeeld een belangrijke bron van inspiratie zijn en ze kunnen je helpen om structuur in je teksten te krijgen. Zeker voor wie al eens te maken heeft gehad met een writer’s block kan AI-content een steuntje in de rug bieden.