EconomieZelfstandig & Vennootschap

Een website voor jouw onderneming: hier moet je allemaal op letten!

Tegenwoordig heeft bijna iedere ondernemer wel een eigen website. Voor sommigen betreft het een digitaal visitekaartje, voor anderen is het dan weer eerder een virtueel verkooppunt. Wanneer je zo’n website maakt of laat maken, doe je dat uiteraard niet zonder plan. De marketingtechnische kant laten we hier nadrukkelijk achterwege. Wel hebben we aandacht voor enkele juridische aspecten van een eigen website. Zo focussen we onder andere op eventuele geschillen met betrekking tot de domeinnaam van jouw bedrijfswebsite.

Een bedrijfswebsite start met een domeinnaam

Wie een website voor zijn onderneming wil, heeft in principe ook een domeinnaam nodig. Dat is een adres waaraan men de website kan linken. Volgens marketeers is ‘keep it simple’ hier het beste advies. Hoe je een geschikte domeinnaam kiest, daar focussen we in dit artikel echter niet op. Wel hebben we het over een aantal juridische zaken.

Zo loop je het risico dat de door jou gewenste domeinnaam reeds bezet is door een andere partij. Derden registreren immers vaak honderden websites om ze dan voor duizenden euro’s te verkopen. Dat is een wel heel lucratieve handel dat je echter een halt toe kan roepen. Hier kan de wet op het wederrechtelijk registreren van domeinnamen redding bieden. Op grond van deze wet kan je immers een verzoek tot staking indienen bij de rechtbank, die op zijn beurt een overdracht van de bewuste domeinnaam kan opdringen. Opdat je de wet op het wederrechtelijk registreren van domeinnamen kan inroepen, moet voldaan zijn aan vier essentiële voorwaarden:

  • De domeinnaam moet overeenstemmen of sterke gelijkenissen vertonen met de naam van jouw merk of onderneming;
  • De andere partij mag geen belang of recht kunnen laten gelden op de domeinnaam. Indien jouw merknaam ook de achternaam is van de andere partij, wordt dat dus moeilijk;
  • De andere partij heeft bij de registratie en tijdens het gebruik te kwader trouw gehandeld;
  • De andere partij moet een Belg zijn (ongeacht de geregistreerde domeinnaam) of het moet gaan om een .be-domeinnaam (ongeacht de nationaliteit van de andere partij).

Eventueel kan ook overwogen worden om een geschil te beslechten door tussenkomst van Cepani, een alternatieve geschillenbeslechtinginstelling voor .be-domeinnamen. Het gaat om een eenvoudigere en snellere procedure waarvan de uitspraak gewoon bindend is. Ook hier hanteert men de hierboven aangehaalde voorwaarden (terwijl het wel exclusief voor .be-domeinnamen ressorteert). De kostprijs voor deze arbitrageprocedure kan al snel oplopen en is weergegeven op de website van Cepani. Belangrijk weetje: indien je via Cepani jouw gelijk haalt, krijg je de helft van de procedurekosten terug.

Juridische professionele website tips

Lang niet alleen de domeinnaam kan aanleiding geven tot een juridische procedure. Een bedrijfswebsite moet dan ook aan een aantal extra juridische verplichtingen voldoen, zeker indien het gaat om een online webshop. Hieronder geven we drie professionele website tips weer. Uiteraard stuk voor stuk vanuit juridisch oogpunt.

Professionele website tip 1: let op bij online verkoop

Indien je via je website ook verkopen aan particulieren mogelijk maakt, spreken we van een verkoop op afstand. Hiervoor gelden strikte regels. Zo hebben particuliere klanten recht op een bedenktermijn van veertien dagen. Bovendien moet de klant duidelijk gewezen worden op zijn herroepingsrecht. Dat doe je ook in de bevestigingsmail die je hem stuurt.

Overigens zijn er hier ook een aantal andere aandachtspunten. Zo zal je de totale prijs inclusief alle kosten moeten vermelden en zal je toe moeten zien op de veiligheid van het online betaalsysteem.

In een eerder artikel hadden we het overigens al over online aankopen door zelfstandigen. Hier gelden deze strikte regels immers niet (integraal).

Professionele website tip 2: heb aandacht voor de auteursrechten

De auteursrechten worden in de praktijk vaker wel dan niet over het hoofd gezien. Vooral bij het grafisch materiaal is het toch wel even opletten geblazen. Zo mag je niet zomaar iedere foto van het internet plukken. Bij zelfgemaakte foto’s is het dan weer opletten dat derden er niet zonder hun toestemming herkenbaar op te vinden zijn. Voor fotomateriaal gebruik je best rechtenvrije afbeeldingen. Zij zijn terug te vinden in talloze databases, waarvan Pixabay een van de bekendere is. Indien je de website laat ontwerpen, plaats je dan weer best een en ander op papier – ook op auteursrechtelijk vlak. Hetzelfde geldt overigens voor de broncodes: ook de broncode geniet bescherming door het auteursrecht.

Professionele website tip 3: laat je website scannen

Iedere professionele website moet aan een groot aantal juridische verplichtingen voldoen. Vooral de privacywetgeving werd de laatste jaren steeds strikter en strikter. Het is dan ook aangeraden om jouw website door een onafhankelijke partij te laten scannen , liefst met een daaraan verbonden kwaliteitslabels. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden:

Scannende partij: Meer informatie Prijs
SafeShops Vzw, reikt kwaliteitslabels uit en werkt samen met een onafhankelijk advocatenbureau. Starter of KMO: 295 EUR (excl. BTW)
Grote ondernemingen: 650 EUR (excl. BTW) (prijs per jaar)
BeCommerce Juridisch kwaliteitslabel voor online webwinkels. Eenmalige certificeringskost: 550 EUR;
Tweejaarlijkse hercertificatie: 300 EUR;

Contributieregeling (jaarlijkse ledenbijdrage) afhankelijk van jaaromzet: vanaf 150 EUR.

Unizo ecommercelabel Kwaliteitslabel voor webshops. Eerste audit: 195 EUR;

Verplichte jaarlijkse check: 75 EUR.

Lidmaatschap bij UNIZO is verplicht.

 

Geef een reactie