Het carnavalsseizoen is aangebroken. De Voil Jeanettenstoet mag door de straten van Aalst trekken en binnenkort zullen ook andere carnavalisten dat voorbeeld volgen. In al hun enthousiasme willen sommige werknemers misschien wel eens in hun carnavalskostuum op het werk verschijnen. Hoe ga je daar als werkgever mee om en moet je dat zomaar accepteren?
Arbeidsreglement is het belangrijkste instrument
Voor werkgevers die dergelijke toestanden willen voorkomen, is het aan te raden om in het arbeidsreglement afspraken op te nemen omtrent de klederdracht op het werk. Er kan in het arbeidsreglement bijvoorbeeld zijn opgenomen dat men net en keurig op het werk moet verschijnen, met richtlijnen omtrent wat dat juist betekent. Er kunnen ook sancties worden gekoppeld aan inbreuken op deze regels. Dat begint meestal bij een verwittiging en gaat uiteindelijk over tot zwaardere sancties, zoals een boete of een schorsing.
Bij het opnemen van regels omtrent de klederdracht is het vooral belangrijk dat de regels niet discrimineren. Onderscheid op basis van geslacht, op basis van afkomst, op basis van politieke overtuiging, op basis van leeftijd en dergelijke meer kunnen niet door de beugel. Bovendien is het belangrijk dat in soortgelijke situaties dezelfde regels gelden. De regels kunnen wel per situatie verschillen, dat mag. Het gaat dan bijvoorbeeld om de situatie waarbij men contact heeft met klanten ten opzichte van de situatie achter de schermen, waarbij het er al eens wat minder formeel aan toe mag gaan.
Vraag raad aan de preventieadviseur
Natuurlijk kunnen ook de veiligheidsomstandigheden een rol spelen. Een carnavalspak boordevol tierlantijntjes is geen goed idee bij het werken aan machines, waarbij kleding ergens kan blijven haken met alle gevolgen van dien. Als je gekkigheden wil toestaan, is het dan ook aan te raden om er eerst over te spreken met de preventieadviseur. Een grappige en leuke werkomgeving mag namelijk niet ten koste gaan van een veilige werkomgeving.
Carnavalskleding tijdens het telewerken
Ook voor telewerkers kunnen er regels gelden. Als een telewerker bijvoorbeeld deelneemt aan videoconferenties met klanten zijn de regels van het arbeidsreglement van toepassing. Je kan dan eisen dat hij keurig voor de camera verschijnt en niet in een carnavalsoutfit of in zijn badjas. Dat is anders als de werknemer achter de schermen papierwerk doet. Of hij dat nu doet in zijn pyjama of in zijn carnavalsoutfit, dat merkt toch niemand. Dat is hetzelfde bij telefonisch werk. Als hij wil telefoneren met een clownspak aan, is dat zijn zaak.
Om misverstanden en problemen te voorkomen, is het aan te raden om specifiek omtrent telewerken duidelijke regels over de klederdracht in het arbeidsreglement op te nemen. Ook aan andere zaken kan je in het arbeidsreglement aandacht schenken, maar let wel goed op met alles wat tot de privésfeer behoort. Je kan niet zomaar eisen dat de werknemers zijn woning in overeenstemming brengt met de uitstraling die het bedrijf wil hebben. Natuurlijk wil je een rommelige setting of een achtergrond boordevol carnavalsattributen voorkomen. Het gebruik van een virtuele achtergrond is dan de beste oplossing, daarmee raak je niet aan het privékarakter van de woning. Ook daarover kan je in het arbeidsreglement een aantal zaken bepalen.