Werk & Sociaal

Hoe kleding een advocatenkantoor vooruit kan helpen

’s Ochtends in het pak schieten en op automatische piloot naar het kantoor. Imagostylist en advocaat Rohini Patandin krijgt er nachtmerries van. In het Nederlands advocatenblad liet zij haar licht schijnen over hoe aangepaste kleding bij kan dragen aan het imago van een advocatenkantoor.

Kleding advocatenkantoor start bij de uitstraling

Ieder kantoor heeft een gewenste uitstraling: hoe wil het kantoor overkomen en wat wil het uitstralen? Gaat het om een kantoor gespecialiseerd in ICT-recht en wil het voornamelijk hip zijn? Dan zal het kledingadvies volledig anders zijn dan bij een advocatenkantoor die voornamelijk kiest voor een professionele uitstraling. Die gewenste uitstraling moet dan vertaald worden naar een dresscode die bovendien ook rekening houdt met de persoonlijke kenmerken van iedere medewerker. Zo laat bijvoorbeeld lang niet ieder figuur een strak aansluitend overhemd toe maar kan soms beter gekozen worden voor overhemden met stretch. Een goede dresscode houdt altijd rekening met verschillende figuren en persoonlijkheden.

Advocaat en kleding: contacteer eens een imagostylist

Idealiter laat je een imagostylist langskomen op kantoor. Zo’n imagostylist zal niet alleen helpen bij het opstellen van een dresscode maar kan eveneens het persoonlijk gesprek aangaan. Geeft een van de vennoten aan dat hij door zijn los en ongedwongen karakter niet altijd serieus wordt genomen? Dan kan de imagostylist bijvoorbeeld een goed gesneden pak aanraden met een op maat gemaakt zakelijk overhemd. Uiteraard komt er ook nog wat coaching bij kijken omtrent de aan te nemen houding. Het resultaat? Met een afwachtende houding en een goede look toch de aandacht naar zich toe weten te trekken. Fantastisch, toch?

Kleding en advocatenkantoor: factor voor succes?

Rahini Patandin geeft in haar interview ook aan dat aangepaste kostuums, een goede outfit, mooie machetteknoppen en een goed afgewogen dresscode de klantenbelevenis ten goede kan komen. Als cliënten hoge uurtarieven moeten ophoesten verwachten zij immers ook dat hun advocaat minimaal de inspanning doet om zich goed en zakelijk te kleden.  Kiest de advocaat voor geschikte kleding en stemmen ze er ook hun imago op af? Dan zal dat de klantbelevenis ten goede komen en zou het zelfs kunnen bijdragen aan een hoger uurtarief of een toename van het aantal declareerbare uren.

Helemaal ongelijk zal ze waarschijnlijk niet hebben. Ook een onderzoek aan de universiteit van Twente gaf reeds eerder aan dat er een link is tussen de kleding en de achtergrondmuziek enerzijds en hogere scores op betrouwbaarheid, aantrekkelijkheid, authenticiteit en competenties anderzijds. Morgen misschien toch maar niet op automatische piloot in de kleerkast duiken?

Geef een reactie