Het logo van het modebedrijf Chanel bestaat uit twee C’s die horizontaal zijn gespiegeld en in elkaar zijn gehaakt, weergegeven in een cirkel. In 2017 deponeerde de Chinese IT-multinational Huawei een gelijkaardig beeld dat bestaat uit twee U’s die verticaal zijn gespiegeld en in elkaar zijn gehaakt, weergegeven in een cirkel. Huawei zou dit logo gebruiken voor hun computerhardware. Chanel was daar allerminst tevreden over en verzette zich hiertegen.
Europees Gerecht volgt de claim van Chanel niet
Het logodispuut werd door verschillende media als ridicuul bestempeld, omdat niemand zich zal vergissen en per abuis een doosje parfum koopt terwijl men eigenlijk op zoek is naar een computer. Toch is de uitspraak door het Europees Gerecht niet onbelangrijk.
Twee jaar geleden had het EUIPO, het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie, de claim van Chanel al afgewezen. Daar liet Chanel het echter niet bij en het trok naar het Europees Gerecht. Het Europees Gerecht onderkent de gelijkenissen tussen beide logo’s, maar besloot toch om de claim van Chanel af te wijzen.
Volgens het Europees Gerecht moet er namelijk rekening worden gehouden met de vorm waarin de tekens zijn geregistreerd. Het merkteken van Huawei lijkt namelijk enkel op het teken van Chanel wanneer het negentig graden wordt gedraaid. Daar moet volgens het Europees Gerecht echter geen rekening mee worden gehouden, want Chanel heeft hun teken niet in deze oriëntatie geregistreerd. Daarnaast hield het Europees Gerecht er ook rekening mee dat de lijnen van het Chanel-logo dikker zijn en sterker buigen dan die van Huawei.
Merkbeelden in verschillende richtingen deponeren
Het is een opmerkelijke beslissing, want logo’s op een draagbaar product worden vaak gedraaid of ondersteboven gezien. Zeker wanneer ze horizontaal worden uitgestald. Voor merkhouders lijkt het dan ook belangrijk te zijn om hun logo in alle mogelijke richtingen te deponeren. Chanel heeft vooralsnog niet gereageerd op de beslissing van het Europees Gerecht.