Wij Belgen zijn spaarders in hart en nieren. Tegen beter weten in potten we ons geld massaal op. Zeven op de tien Belgen halen dan ook hun neus op voor de beleggerswereld. We zijn argwanend, angstig en houden niet van risico’s. Online brokers? Die schuwen we als geen ander. Toch hoeft een online broker lang geen oplichter te zijn en kan je de risico’s ook beperken. Voorwaarde is en blijft natuurlijk dat je jouw beleggingsbeslissingen goed afweegt. Hoe je bovendien een betrouwbare broker herkennen kan? Onderstaande drie tips helpen jou een betrouwbare online broker te herkennen.
# 1. Ga na: het maatschappelijk adres, toepasselijk recht & klachtenbehandeling
Een online broker die zich op een of ander tropisch eiland bevindt waar je nooit eerder van hoorde? Dat moet automatisch argwaan opwekken. In het geval van een juridisch conflict is het immers niet altijd even eenvoudig om hen voor het gerecht te dagen. Mogelijks is er dan ook een buitenlands rechtsstelsel van toepassing en zal je contact moeten opnemen met een lokale advocaat. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van hoe de rechtsgang bemoeilijkt kan worden. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de brokeractiviteiten niet onder het Europees toezicht zouden vallen…
Trek daarom steeds de gegevens van de broker na. Ga na waar de maatschappelijke zetel zich bevindt en welk recht van toepassing is. Het eigen land krijgt de voorkeur, maar een Europese zetel kan zeker ook nog door de beugel. Dat maakt de zaken er immers veel eenvoudiger op.
Als voorbeeld deed ik het nodige werk voor vier online brokers: Binckbank, Avatrade, Markets en Plus500. Telkens neem ik een uittreksel uit de algemene voorwaarden op zoals ook jij dat zou moeten doen. Uiteraard noteer ik eveneens enkele bijpassende opmerkingen.
Binckbank
BinckBank N.V. is een naamloze vennootschap opgericht naar Nederlands recht, met maatschappelijke zetel te 1083 HN Amsterdam (Nederland), Barbara Strozzilaan 310, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder het nummer 33162223.
[…]
Op de onderhavige Disclaimer is Belgisch recht van toepassing. Alle geschillen dienen te worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Antwerpen.”
De eerste nagegane broker, Binckbank, kwam al meteen als beste uit de reeks. Het heeft immers de maatschappelijke zetel te Nederland en voert ook de klachtenbehandeling geheel in het Nederlands. De voorwaarden zijn in onze eigen taal geschreven en dit in heldere bewoordingen. Het bijkantoor te Antwerpen maakt het des te toegankelijker, net zoals het feit dat het Belgisch recht gewoon van toepassing is. Hierdoor kan je, bij een eventueel conflict, sneller en efficiënter actie ondernemen.
Avatrade
Ava Capital Markets Pty AvaTrade is a company incorporated under the laws of Ireland and is regulated in the Republic of Ireland by the Central Bank as an investment firm under the MiFID Regulations.
[…]
In the event that you are dissatisfied with the service provided by AvaTrade, we will deal with your complaint internally and will endeavor to come to a satisfactory solution promptly. […] If, after having reviewed the customer complaint you are still not satisfied, you can refer the matter to the independent financial services ombudsman in Ireland.”
Avatrade heeft zijn maatschappelijke zetel te Ierland. Het valt met andere woorden nog steeds onder de Europese jurisdictie, wat alvast een must is. Wel is het zo dat de algemene voorwaarden al snel aansturen op een minnelijke regeling waarbij de Ierse onafhankelijke ombudsman wordt opgedrongen. Een eventuele klacht dient dan ook in het Engels te gebeuren, net zoals de verdere klachtenbehandeling. Natuurlijk impliceert dat niet dat Avatrade minder betrouwenswaardig is dan pakweg Binckbank, maar het is toch een praktische bekommernis waar we rekening mee dienen te houden.
Markets (Safecap)
Safecap is a regulated investment services firm, authorized by the Cyprus Securities and Exchange Commission […] We offer our services and undertake our activities from our Cyprus Offices and our regulated branches in Sofia –Bulgaria and Gibraltar.
[…]
You are entitled to submit a complaint at any time in your trading experience with us, where you may feel that our service has not met your satisfaction. Where any trading or other query has not been addressed or when you wish to submit a formal complaint at the initial or a subsequent stage, you can do so by completing the Online Complaint Form. […] We will send you a full written response informing you of a final decision within 21 days of receiving full information regarding your complaint and within 2 months from the submission of your complaint (whichever is the earliest).In the event that we are unable to complete our investigation within 2 months and provide you with a full written response, we shall inform you of the reasons for the delay.”
Net zoals de twee voorgangers valt ook Markets gewoon onder de Europese regulering. De vestigingsplaats is hier Cyprus, wat naar alle waarschijnlijkheid niet lukraak gekozen is. Cyprus staat immers vaak gelijk met belastingtechnische voordelen en is lang niet altijd de koploper van duidelijkheid en transparantie op justitieel niveau. Hetzelfde kunnen we overigens ook zeggen van landen als Bulgarije en Gibraltar. De klachtenbehandeling is bij Markets bovendien log en formalistisch. Twee maanden wachten op een antwoord? Dat kunnen we zeker als lang omschrijven.
Hoewel we een aantal nadelen kunnen noemen, is het wel zo dat deze broker gewoon in overeenstemming is met de Europese regelgeving (MIFID), waardoor we op zich weinig kopzorgen hoeven te hebben.
Plus500
Ltd is a company registered in England and Wales (Company Number 07024970) (the “Company”, “we” and “ours”) and registered at 78 Cornhill, London, EC3V 3QQ.
[…]
Any complaint you may have in respect of the services provided by us under the User Agreement should be made in writing and sent to us in accordance with Section 23 or the Terms & Agreements page on the Website. We have in place internal procedures for ensuring that any complaint we receive is dealt with promptly and fairly. Details of our complaints procedure is available on the Website.
[…]
32.2. The User Agreement is written in English and all correspondence, documents and communications between you and us shall be in English.
The interpretation, construction, effect and enforceability of the Client Agreement shall be governed by English Law, and you and we agree to submit to the exclusive jurisdiction of the English courts for the determination of disputes. You agree all Transactions carried out on the Trading Platform are governed by English Law regardless of the location of the Registered User.
Ook bij Plus500 gelden gelijkaardige opmerkingen. Een verplichte Engelstalige klachtenbehandeling, een procedure voor de Engelse rechtbanken en dergelijke meer: ze maken een eventueel conflict en de bijhorende procedure een stuk minder toegankelijk. Toch impliceert dat ook hier niet dat de tegenpartij onbetrouwbaar is, gelet op de Europese regelgeving waaronder het valt.
Opmerking: Europese regelgeving is een must
Het nagaan waar de maatschappelijke zetel zich situeert en welk recht van toepassing is, is voornamelijk een bepalende factor indien de broker zich buiten de Europese Unie bevindt. Een broker die zich bijvoorbeeld louter in China bevindt en waarop het Chinees recht van toepassing is, gebruik je maar beter niet. Natuurlijk zal zo’n broker zich echter niet zomaar op de Europese markt focussen. Het gezond verstand erbij houden blijkt hier dan ook het belangrijkste te zijn. Mag je de broker in deze fase als betrouwbaar omschrijven? Neem dan in een volgende fase de resterende voorwaarden goed door.
# 2. Neem de voorwaarden goed door
Voorgaande uittreksels stammen af uit documenten die vaak tientallen pagina’s kennen. Enkel bij Binckbank waren die voorwaarden overigens in het Nederland verkrijgbaar.
Hier geldt al een eerste advies: sluit nooit een overeenkomst af die je niet gelezen hebt. Dat geldt niet alleen voor online brokers maar eigenlijk voor alle overeenkomsten. Is die overeenkomst geschreven in een taal die je niet of onvoldoende begrijpt? Wees dan steeds argwanend en laat je bijstaan. Misschien heb je wel een polyglot in de familie die graag aan het vertalen slaat?
Bovenstaande vier online brokers heb ik uiteraard heel even vanuit een kritische blik doorgenomen. Het is wel duidelijk dat er overal aandachtspunten ontstaan, maar dat is bij algemene voorwaarden altijd het geval. Neem bijvoorbeeld eens de voorwaarden bij jouw bank of internetleverancier door: vaker wel dan niet zal je de wenkbrauwen fronsen. Dat alles impliceert dan ook niet dat de tegenpartij onbetrouwbaar is, maar toch houd je maar beter rekening met clausules die een grote impact zouden kunnen hebben. Zo lijkt het niet de bedoeling te zijn dat een broker iedere vorm van verantwoordelijkheid van zicht afschudt bij pakweg een probleem met de servers of een hacking. Bovenstaande vier online brokers lijken hierbij toch hun minimale verantwoordelijkheid op te nemen en soms zelfs wat extra te doen.
Focus je bij deze analyse dan ook voornamelijk op de inhoud van exoneratieclausules, aansprakelijkheidsregelingen, privacybepalingen en overmachtsclausules.
# 3. Lees eens enkele reviews na
Na afronding van de tweede fase weten we dat de broker onder de Europese regelgeving valt én dat ook de voorwaarden waaronder de overeenkomst wordt aangegaan voldoende interessant zijn. Natuurlijk zijn dat maar documenten met lettertjes en gaan we maar beter na of zij geen dode letter blijven. Het doornemen van reviews blijft om die reden belangrijk zijn.
Reviews over online brokers zijn dan ook niet alleen goed om gebruikerservaringen uit de doeken te doen, maar kunnen ook helpen om de betrouwbaarheid van de broker na te gaan. Een broker die goede voorwaarden heeft maar zich laat kenmerken door ellenlange lijsten met negatieve reviews? Die laat je maar beter achterwege. Is het tegendeel waar? Dan mag je jouw argwaan echt wel opzijschuiven.