Sinds januari 2015 worden rechters vaak verplicht om herstelexamens en onderzoeken op te leggen na een veroordeling tot het verval van het recht tot sturen. Onder andere voor recidivisten wordt dat vaak verplicht. Artikel 45 van de Wegverkeerswet haalt hierbij aan dat de rechter het rijverbod niet mag beperken tot bepaalde categorieën van voertuigen: het verval van het recht tot sturen en het bijhorende herstelexamen gelden dan voor alle categorieën van motorvoertuigen. Wie een veroordeling met de privéwagen opliep, moet bijvoorbeeld ook het herstelexamen afleggen voor een vrachtwagen of bus (rijbewijs C of D). De wetgever brengt daar nu verandering in.
Ongelijke bestraffing
Het feit dat het herstelexamen en het verval van het recht tot sturen van toepassing zijn op alle categorieën van motorvoertuigen, zorgt voor een ongelijke bestraffing. Zij die over een rijbewijs C of D beschikken worden immers strenger gestraft dan zijn die enkel over een rijbewijs B beschikken. De wetgever wil hier nu gedeeltelijk aan tegemoetkomen.
Rechter kan zich beperken tot categorie wagen van overtreding
De rechter zal nu de mogelijkheid krijgen om de herstelexamens te beperken tot de categorie voertuigen waarmee de overtreding begaan werd. Het gaat om een optionele beslissing: de rechter is niet verplicht om zijn uitspraak te beperken. In de lijn hiervan wordt overigens ook het RijbewijsKB van 23 maart 1998 aangepast.
De nieuwe reglementering treedt in werking op 9 augustus 2018.