EconomieZelfstandig & Vennootschap

Vennootschap en groene wagens vanaf 2020: wat kosten ze echt?

De regering wil het wagenpark vergroenen. Om die reden werd de aftrekbaarheid van de autokosten hervormd. Via extra maatregelen worden ‘valse hybrides’ dan weer uit het systeem geweerd. De nieuwe maatregelen treden per 2020 in werking. Wegen de groene voordelen echter op tegen de hogere kostprijs indien we het afwegen tegen een gelijkaardige wagen met een klassieke verbrandingsmotor? We vertrekken vanaf een overzicht van de aftrekbaarheid en de fiscale voordelen. Uiteindelijk maken we ook de vergelijking met zijn minder groene variant.

Fiscaal voordeel groene auto

Een eerste ‘belastingvoordeel groene auto’ vinden we bij de aftrekbaarheid van de kosten in de vennootschapsbelasting. Vanaf 2020 zal je de ‘groene auto kosten’ immers nog enkel kunnen aftrekken aan de hand van een algemene formule die rekening houdt met het type verbrandingsmotor en de CO2-uitstoot van de wagen. Aangezien een elektrische wagen geen CO2-uitstoot heeft, zullen ze vanaf 2020 100% aftrekbaar zijn. Dat klinkt rooskleurig maar tot op heden is zo’n wagen nog steeds 120% aftrekbaar. Gelijkaardige cijfers zien we bij de hybridewagens met een beperkte uitstoot van 40/42 gram (diesel/benzine) of minder.

Strijd tegen valse hybrides

In het huidig fiscaal landschap genieten de zogenaamde ‘valse hybrides’ van een groen imago terwijl ze dat niet hoeven te zijn. Het gaat om hybrides met een zeer beperkte accucapaciteit waarbij de auto in de praktijk voortdurend op de verbrandingsmotor rijdt. Bij deze auto’s zal men de ‘groene wagen kosten’ enkel kunnen aftrekken in functie van de CO2-uitstootwaarde die ook gebruikt wordt voor de niet-hybride tegenhangers. Is er geen CO2-uitstotowaarde van een niet-hybride tegenhanger beschikbaar, bijvoorbeeld omdat er geen variant met enkel een verbrandingsmotor op de markt is? Dan moet de officiële uitstootwaarde met 150% verhoogd worden ( x 2,5).

Concreet gaat het om wagens die uitgerust zijn met een elektrische batterij en:

  • Een energiecapaciteit hebben van < 0,5 kWh / 100kg wagengewicht; of
  • Een uitstoot hebben van > 50 gram CO2/km.

Afschrijving van de groene wagen

In theorie wordt een bedrijfswagen over vijf jaar afgeschreven en wordt jaarlijks 20% van de wagen in kosten genomen. De aftrekpercentages van niet-groene wagens zullen na de hervorming echter aanzienlijk lager liggen.

Niet-groene auto: € 30.000 |CO2-uitstoot: 100 gr/km Groene auto: € 48.000 |CO2-uitstoot: 36 gr/km
Aftrekpercentage = 120% – (0,5 x 100) = 70%

 

Totale belastingvoordeel bij verlaagd vennootschapstarief: 70% x €30.000 x 0,25 = € 5.250

Aftrekpercentage: 100%

 

Totaal belastingvoordeel bij verlaagd vennootschapstarief: 100% x €48.000 x 0,25 = € 12.000

In de praktijk wordt het verschil tussen beide wagens dus van € 18.000 tot €11.250 gereduceerd. Aangezien ook de andere kosten (bv. herstellingskosten, verzekeringskosten, parkeerkosten, brandstofkosten, onderhoudskosten, carwash, etc.) aan dezelfde percentages aftrekbaar zijn, kan dat verschil echter fors oplopen.

Minder groene wagen taksen

Niet alleen het hogere aftrekpercentage speelt in het voordeel van de groene auto. Als we een groene auto kopen kunnen we op vlak van taksen nog extra voordelen benoemen:

  • Vrijstelling van BIV/jaarlijkse verkeersbelasting voor elektrische wagens (Vlaanderen);
  • Tijdelijke vrijstelling BIV/jaarlijkse verkeersbelasting tot 31 december 2020 voor hybride wagens < 50 gram CO2/km.

VAA groene wagen

Wordt de bedrijfswagen ook privématig gebruikt? Dan zal de bedrijfsleider ook een voordeel alle aard ten zijner laste zien komen. Het VAA wordt steeds berekend aan de hand van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde. In de praktijk ligt het VAA van een groene wagen in de lijn van zijn niet-groene variant: zijn lagere CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door zijn hogere catalogusprijs. Alleen bij de valse hybrides kan een en ander wel eens fors duurder uitvallen.

Is de groene wagen fiscaal voordeliger?

In de praktijk zal dat per case onderzocht moeten worden. Accountancykantoor Vandelanotte maakte bijvoorbeeld de vergelijking voor enerzijds een Audi Q7 3.0 TDI Quattro tiptronic diesel met een uitstoot van 144 gram/km C02 en een kostprijs van 59.900 euro en zijn groenere variant, de Audi Q7 e-tron Quattro / 3.0 TDI quattro tiptronic met een lagere uitstoot van 48 gram/km CO2 en een hogere kostprijs van 85.530 euro. Op basis van de hogere aftrekpercentages, geschatte kosten, het geschat brandstofverbruik en het wegvallen van de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting, bleek de nettokost van de groene variant ongeveer 300 euro lager te liggen. Op vlak van het VAA bleek het verschil zelfs op te lopen tot meer dan 6.000 euro in hoofde van de bedrijfsleider.

Groene wagen kopen of niet?

Alhoewel voorgaand voorbeeld aantoont dat een groene wagen netto goedkoper kan zijn, hoeft dat niet altijd het geval te zijn. Onder andere de bijkomstige kosten zoals bv. het brandstofverbruik en de onderhoudskosten zullen eveneens een rol spelen. Aangeraden wordt om vooraf de vergelijking te laten maken door jouw boekhouder of accountant. Vergeet hierbij ook het VAA niet in afweging te nemen. Je alleen laten leiden door de aankoopprijs van de wagen? Dat is niet altijd even verstandig.

Geef een reactie