De burgerPrivacy

Waardebon voor inschrijven nieuwsbrief: mag dat?

Het gebeurt wel vaker dat een website je een voordeel toekent voor het inschrijven op hun nieuwsbrief. Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-boek of een waardebon voor de webwinkel. In dergelijke gevallen doe je in ruil voor een voordeel afstand van je persoonsgegevens. Volgens de GDPR kan dat echter problematisch zijn, want de toestemming moet immers “vrij zijn”. Van een vrije toestemming is er bijvoorbeeld ook niet meteen sprake wanneer er een arbeidsverhouding is. Hoe zit dat dan met een waardebon? Is er nog sprake van vrijheid als financiële voordelen je aanmoedigen om je persoonsgegevens op te offeren?

Vrije toestemming binnen de GDPR

De GDPR stelt strenge eisen ten aanzien van de toestemming. Zo moet de toestemming vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig zijn. Wat de vrije toestemming betreft, moet het vooral zo zijn dat de betrokkene een werkelijke keuze heeft gemaakt. Daarnaast moet de betrokkene kunnen weigeren of de toestemming kunnen intrekken, zonder dat dat nadelige gevolgen heeft.

Voor de waardebon heeft dat laatste alvast een belangrijk gevolg: na het afmelden van de nieuwsbrief mag de waardebon niet ineens ongeldig zijn.

Waardebon kan, overdrijven niet

Het is inderdaad mogelijk om een waardebon toe te kennen aan mensen die zich inschrijven op een nieuwsbrief. Belangrijk daarbij is wel dat de waardebon niet meer is dan een incentive.

Websites mogen het dus niet op zo’n manier afficheren dat de websitebezoeker wordt aangemoedigd om, speciaal voor de waardebon, zich in te schrijven op de nieuwsbrief. De website mag wel de voordelen van een inschrijving benoemen en daarbij kort even aanhalen dat de websitebezoeker dan ook een waardebon krijgt.

Maar zelfs dan is het belangrijk dat de waardebon beperkt blijft. Dit moet je in concreto beoordelen. Voor een boekenwinkel is een waardebon van tien euro bijvoorbeeld al veel, maar voor een dure meubelzaak is zo’n waardebon dan wel weer beperkt.

Geef een reactie