BoeteGevangenisstrafStraf

Wat is wangirifraude en wat kan je als slachtoffer doen?

Steeds meer mensen worden het slachtoffer van wangirifraude, een bijzondere vorm van telefoonfraude. Een geheel nieuw fenomeen is het niet, want ook in 2012 werd er al gewag van gemaakt. Grootschalig of gevaarlijk leek het toen in ieder geval niet want telecomoperatoren opperden zelfs dat de kans op fraude nagenoeg nihil was. F. Muls, woordvoerster van BASE verwoorde het toen als volgt: “Dit soort fraude komt slechts zelden voor, want wij hebben al die frauduleuze nummers al jaren geleden geblokkeerd. Onze klanten kunnen die nummers dus niet terugbellen.” Er kan blijkbaar veel veranderen op acht jaar tijd. Ben jij slachtoffer geworden van wangirifraude? Dan is het vaak moeilijk om je centen terug te krijgen. Toch kan je nog steeds het een en ander doen, al is het maar opdat er niet meer het slachtoffer worden van deze vorm van fraude.

Wat is wangirifraude?

Wangirifraude is een kleinschalige fraudetechniek waarmee fraudeurs door de grote schaal toch veel geld afhandig kunnen maken. Hierbij bellen buitenlandse criminelen naar nummers en leggen ze meteen af. Het verwijst dan ook naar het Japanse woord ‘wangiri’ hetgeen zoveel betekent als “één keer overgaan en stoppen”. Wangirifraude speelt in op het feit dat mensen de neiging hebben om uit nieuwsgierigheid terug te bellen naar onbekende nummers. Ze bellen dan echter naar een duur servicenummer dat hen zo lang mogelijk aan de lijn wil houden, vaak door middel van een bandje, wachtmuziekjes en kiestonen. De rekening loopt zo vaak op tot enkele honderden euro’s.

Wat kan je doen als slachtoffer van wangirifraude?

Het is heel moeilijk om als slachtoffer van wangirifraude je centen terug te zien. Wel kan je het een en ander doen om te voorkomen dat de fraudeurs meer slachtoffers maken.

Klacht indienen

Als je schade hebt geleden, raad ik aan om steeds klacht in te dienen bij het plaatselijk politiecommissariaat en de bewijsstukken goed bij te houden. Indien de daders ooit worden vervolgd, kan je dan een schadevergoeding vorderen. In de praktijk hoef je hier echter niet al te veel op te hopen, want vaak zijn de buitenlandse daders maar moeilijk te traceren en al even moeilijk voor de Belgische rechtbank te dagen. Toch geef je het openbaar ministerie maar beter zoveel mogelijk munitie om op te treden tegen de fraudeurs.

Melding maken bij de Economische inspectie

Zowel bij fraude als bij poging tot fraude maak je steeds melding bij de Economische Inspectie. Dit kan je gewoon via het online meldpunt doen. Dankzij deze meldingen krijgt de Economische Inspectie een globaal beeld van fraude(pogingen) en kan het een plan van aanpak opstellen. Ook bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie dien je best een klacht in met betrekking tot kwaadwillige oproepen.

Contact opnemen met telecomoperator

Op grond van artikel 120 Telecomwet kan je je operator vragen om het nummer van de fraudeur te blokkeren. Sommige smartphones beschikken ook over de mogelijkheid om zelf een blokkade op te werpen. Weet wel dat dit geen allesomvattende oplossing is omdat oplichters vaak van nummer veranderen. De operator is overigens niet aansprakelijk en hier kan je dus ook geen schadevergoeding claimen. Sommige operatoren doen echter al eens een commerciële geste, dus klagen kan zeker nut hebben. Maar verwacht er toch niet al te veel van.

Verzekeraar brengt zelden soelaas

Sommige verzekeraars bieden fraudeverzekeringen aan, maar focussen zich daarbij vooral op ondernemingen die nu eenmaal een groter risico lopen. Als particulier zijn er nagenoeg geen fraudeverzekeringen beschikbaar en de verzekeraar zal in principe niet opdraaien voor de schade door wangirifraude.

Geef een reactie