EconomieZelfstandig & Vennootschap

Welke invloed heeft de webwinkel op de solden in de fysieke winkel?

Steeds meer handelaars beginnen naast hun fysieke winkel ook een eigen webwinkel. Ze proberen dan ook via verschillende kanalen de consument te bereiken. Een fysieke winkel en een online winkel kunnen elkaar dan ook goed aanvullen. Dat weet je vast wel. Wat velen echter niet weten, is dat je ook met jouw webwinkel rekening moet houden met de sperperiode. Dat is wel niet altijd zo.

Principe: twee aparte winkels

In principe is het inderdaad zo dat jouw webwinkel en fysieke winkel als twee aparte entiteiten fungeren. De regels rond de solden en de sperperiodes moeten met andere woorden apart worden toegepast. Wanneer je tot een van de modesectoren behoort, zal je in jouw webwinkel en in jouw fysieke winkel tussen 6 december en 3 januari geen prijsverminderingen mogen aankondigen. Wanneer je daarentegen geen kleding, lederwaren of schoenen verkoopt, moet je vooral woorden als ‘solden’ en ‘seizoensopruiming’ voorkomen.

In theorie is het dus perfect mogelijk dat je in jouw fysieke winkel wel kleding verkoopt, maar in de webshop niet. De regels moeten hier dan apart bekeken worden.

Wat bij aparte prijzen?

Het kan ook gebeuren dat de prijzen in de webshop en in de fysieke winkel niet gelijklopend zijn. In jouw webshop zijn misschien steeds de verzendingskosten inbegrepen, waardoor de prijzen stiekem automatisch iets hoger liggen. Of jouw online prijzen zijn dan weer lager omdat de online concurrentie nu eenmaal extra groot is….

Ook voor de beoordeling van de referteprijs blijven we hier uitgaan van twee aparte winkels. De soldenkorting zal via twee aparte referentieprijzen verlopen.

Uitzondering: één verkooplocatie

De situatie is echter anders indien de klant het product alleen online kan bestellen, maar het wel altijd moet afhalen in de winkel waar je het product eveneens verkoopt. In zo’n geval is er sprake van samenloop omdat je eigenlijk maar één verkooplocatie hebt. Hier zal je de laagste prijs waartegen het product in de winkel werd verkocht, als referentieprijs moeten hanteren in die winkel – ongeacht of dat vooraf online gereserveerd werd of niet.

Geef een reactie