EconomieZelfstandig & Vennootschap

Werkgever worden in Nederland? Dit zijn de EHBO-regels

Besluit je om over de grens te hoppen en ook in Nederland een vestiging te openen? Dan moet je uiteraard aan de Nederlandse wetgeving voldoen. Goed werkgeverschap vergt ook in Nederland de nodige preventie. De EHBO-regels mogen daarbij niet over het hoofd worden gezien, want op inbreuken staan er fikse boetes. Maar wat zijn de Nederlandse EHBO-regels nu net en wat moet je zoal weten?

Lees ook: Hoe start je een bedrijf in Nederland?

Verplichte aanwezigheid van een EHBO-koffer

Volgens de Nederlandse Arbowet is een EHBO-koffer verplicht, tenzij je als pakweg zzp’er geen personeel in dienst hebt. Verder moet de EHBO-koffer voldoende zichtbaar zijn en zich steeds binnen handbereik bevinden. Hoewel je dat laatste natuurlijk niet letterlijk hoeft te nemen. Meestal zal men de EHBO-koffer daarom aan een muur monteren en er met pictogrammen naar verwijzen.

In elk bedrijf moet een EHBO-koffer aanwezig zijn.

Vergeet uiteraard niet om de EHBO-koffer minimaal één keer per jaar aan een interne of externe controle te onderwerpen en overweeg om ook een EHBO-opleiding te organiseren, opdat personeelsleden goed weten hoe ze met de koffer aan de slag moeten gaan.

Bedrijfshulpverlener inschakelen

Als werkgever moet je bovendien ook verplicht een BHV’er in dienst hebben. Hiervoor zal je een personeelslid moeten opleiden. Dit kan via organisaties zoals Delta Safety Training. De verplichting geldt overigens ook voor eenmanszaken zonder personeel, tenzij zij nooit klanten of bezoekers over de vloer krijgen. Uiteraard is het bij een eenmanszaak dan wel de eigenaar die de BHV-opleiding dient te volgen. Maar dat is hier minder relevant.

Elk bedrijf is verplicht om een BHV’er aan te stellen.

Vraag uiteraard steeds zelf even na of er een werknemer interesse heeft in het volgen van een BHV-opleiding. Is dit niet het geval? Ga dan de cao-bepalingen of de studiebepalingen uit de arbeidsovereenkomst na en bekijk of je conform de regels van goed werknemer- en werkgeverschap toch niet tot een compromis komen kan. In de praktijk blijkt dat echter zelden een probleem te zijn, zeker indien er enkele mooie voordelen tegenover staan.

Tref de nodige voorzorgsmaatregelen

Als werkgever rust er een verregaande verantwoordelijkheid op jouw schouders. En dat laat zich ook vertalen in een uitgebreide vorm van werkgeversaansprakelijkheid. Als werkgever ben je immers bijna altijd aansprakelijk voor de schade die werknemers tijdens de uitoefening van hun werkzaamheden oplopen. Tenzij je natuurlijk kan aantonen dat jou helemaal niks te verwijten valt én dat je al het mogelijke hebt gedaan om hen te beschermen. Geen eenvoudige bewijslast, me dunkt.

Daarom moet je ook meer doen dan gewoon even een EHBO-koffer aankopen en een BHV’er aanstellen. Je zal actief het veiligheidsbeleid moeten monitoren en bijsturen. Uiteraard moet je ook de nodige voorzorgsmaatregelen treffen. Denk onder andere aan het beveiligen van machines, het voldoende instrueren, het opleiden van medewerkers en het sanctioneren indien veiligheidsregels worden geschonden. Enkel zo bouw je aan een goed veiligheidsbeleid.

Bijzondere omstandigheden vragen bijzondere maatregelen

Natuurlijk is geen enkele situatie identiek. In een kantooromgeving volstaan enkele voorzorgsmaatregelen, een EHBO-koffer en een BHV’er misschien nog wel. Maar in een staalbedrijf zal je natuurlijk meer moeten doen om jouw personeelsleden te beschermen. Soms omdat extra wettelijke regels jou daartoe verplichten, soms omdat je maar liever niet tegen een aansprakelijkheidsclaim aanloopt. En andere keren omdat jouw werknemers je natuurlijk gewoon heel dierbaar zijn. Toch?

Offshorebedrijven zullen nog beter moeten toezien op preventie en veiligheid.

Een voorbeeld daarvan vinden we bij offshorebedrijven. Daar moet een EHBO-opleiding nu eenmaal afgestemd zijn op de specificiteit van de werkomgeving en bestaat er bijvoorbeeld een risico op verdrinking. Daarom zullen de werknemers een bosiet cursus volgen bij DELTA.  Zo beschikken ze niet alleen over een medische basiskennis maar behoren ook overlevingsvaardigheden, brandbestrijding en evacuatietechnieken tot het pakket. En een goede werkgever zet nu eenmaal niet alleen in op preventie en veiligheid, maar denkt ook na over de gevolgen indien het toch mis zou lopen. Zoals het hoort.


Een vraag over dit artikel of juridisch advies nodig? Neem dan contact op met een advocaat in jouw buurt. Gebruik de onderstaande zoekfunctie om een advocaat te vinden.

Als advocaat opgenomen worden in de database? Klik hier.

Geef een reactie