Straf

Wetgeving elektrische step

Terwijl elektrische steps steeds populairder worden in het straatbeeld, roept het ook vragen op over de veiligheid van zowel het voertuig als de bestuurder. De wetgever heeft daarom een reeks eisen opgesteld waaraan zowel de e-step als de bestuurder moeten voldoen om een veilige deelname aan het verkeer te garanderen. Van leeftijdsbeperkingen tot technische specificaties, in dit artikel vind je alles wat je moet weten om je e-stepavontuur zowel legaal als veilig te houden.

Eisen aan de elektrische step en de bestuurder

De wetgever heeft de leeftijdsgrens voor het rijden met een e-step op openbare wegen vastgesteld op 16 jaar. Dit betekent dat kinderen en jonge tieners niet meer zonder beperkingen met hun elektrische step kunnen deelnemen aan het gemotoriseerde verkeer. Deze beslissing is genomen vanwege de potentiële risico’s die verbonden zijn aan het rijden met een snelheid van 25 km/u, vooral voor de jongere weggebruikers die wellicht de gevaren van het verkeer nog niet volledig kunnen inschatten.

Echter, er zijn enkele specifieke situaties waarin jongeren onder de 16 jaar wel met een elektrische step mogen rijden. Zo zijn (woon)erven, speelstraten en bepaalde voetgangerszones uitzonderingen op de regel. Hier kan de jeugdige bestuurder van een e-step veilig en zonder zorgen rijden, mits men natuurlijk altijd rekening houdt met de andere weggebruikers. Dit biedt jongeren de kans om in een veilige omgeving ervaring op te doen, voordat ze zich in het drukkere verkeer begeven.

Verzekering is niet verplicht

Het is niet verplicht om een verzekering af te sluiten voor je elektrische step. De familiale verzekering, die in ons land niet verplicht is, dekt de aansprakelijkheid bij een elektrische step. Deze verzekering is aan te raden als je een elektrische step hebt. Bij veel verzekeraars kun je ook een fietsverzekering afsluiten voor de elektrische step. Daarmee bescherm je jezelf tegen schade en diefstal. En een ongevallenverzekering kan ook erg nuttig zijn, maar al deze verzekeringen zijn voor alle duidelijkheid niet verplicht. Houd er rekening mee dat er in het buitenland andere regels kunnen gelden.

Eisen aan de elektrische step

Een elektrische step mag niet breder zijn dan een meter en dient over goede remmen te beschikken. Ook een bel of een hoorbaar geluidstoestel is verplicht, net als verlichting en reflectoren. Vooraan heb je een wit licht nodig en achteraan een rood licht. De e-step mag niet sneller rijden dan 25 km/u. E-steps die ’s nachts rijden, hebben een wit fluorescerende band aan de zijkant nodig. Het dragen van een helm is niet verplicht, maar is uiteraard wel aan te raden.

De elektrische step in het verkeer

Met de opkomst van de elektrische step veranderde ons straatbeeld drastisch. Maar net als bij elke nieuwe technologische ontwikkeling, kwamen er met de e-step uitdagingen en grijze gebieden in de wetgeving naar boven. Het cowboygedrag in het verkeer, waarbij regels vaak niet duidelijk waren of werden genegeerd, vereiste aanpassingen in de wetgeving. Die zijn er recent gekomen en voor e-steppers betekent dit een belangrijke verandering in hoe zij zich op de openbare weg mogen bewegen.

Plaats van de elektrische step op de weg

Gebruikers van elektrische steps zijn, volgens de recente wetgeving, gelijkgesteld aan fietsers. Dit betekent dat de verkeersregels die voor fietsers gelden nu ook van toepassing zijn op e-steppers, ongeacht de snelheid waarmee ze zich voortbewegen. Het voetpad is hierdoor verboden terrein geworden voor rijdende e-steps. Tot voor kort mocht je nog stapvoets, dat wil zeggen met een snelheid van 5 tot 6 km/uur, op het voetpad rijden. Echter, vanwege veiligheidsredenen en het comfort van voetgangers is dit nu niet meer toegestaan. Als je de step aan de hand houdt en er dus niet op rijdt, wordt het toestel niet als een voertuig beschouwd. Hierdoor kun je dus nog steeds te voet met je e-step over het trottoir lopen, bijvoorbeeld als de batterij plat is.

Het fietspad is de aangewezen plek voor rijdende e-steppers. Maar wat als er geen fietspad is? In dat geval ben je verplicht om op de rijbaan te rijden. In voetgangerszones wordt middels verkeersborden aangegeven of fietsers, en dus ook elektrische steps, toegelaten zijn. In zones waar dit toegestaan is, dient men zich stapvoets voort te bewegen.

Passagiers vervoeren op een elektrische step

Elektrische steps zijn van nature niet zo stabiel als traditionele fietsen. De kans op vallen en daarmee samenhangende verwondingen is daarom hoger, vooral wanneer men probeert een passagier te vervoeren. Dit risico wordt verergerd wanneer er meer dan één persoon op de step staat, aangezien het extra gewicht en de bewegingen de stabiliteit kan beïnvloeden en de bestuurder minder manoeuvreerruimte heeft. Het is dan ook expliciet verboden om passagiers te vervoeren op een e-step. Dit verbod geldt niet alleen voor gemotoriseerde steps, maar ook voor niet-gemotoriseerde steps.

Parkeerregels bij een elektrische step

Het willekeurig achterlaten van e-steps op de openbare weg is hinderlijk en kan gevaarlijk zijn voor andere weggebruikers. Dit is dan ook niet toegestaan. Voor e-steps zijn er nu speciale parkeerzones ingericht. Deze zones zijn herkenbaar aan specifieke verkeersborden. In deze zones mogen e-steps worden geparkeerd. Er zijn ook zones waar het specifiek verboden is om e-steps te parkeren. Deze zones zijn eveneens aangeduid met verkeersborden. Op locaties zonder specifieke signalisatie voor e-steps is het toegestaan om deze op het trottoir te parkeren. De belangrijkste voorwaarde is dat ze de doorgang voor voetgangers en andere weggebruikers niet belemmeren.

Wegcode is van toepassing op elektrische steps

Als gebruiker van een elektrische step is het van cruciaal belang om te weten dat, hoewel je geen rijbewijs nodig hebt, de wegcode wel degelijk op jou van toepassing is. Zorg ervoor dat je geen hinder of gevaarlijke situaties veroorzaakt voor andere weggebruikers. Het is daarbij ook verboden om met een e-step te rijden terwijl je gebruikmaakt van een gsm. In voetgangerszones moet je de snelheid van je e-step aanpassen en stapvoets rijden, met name wanneer verkeersborden aangeven dat fietsers (en dus ook e-steppers) er zijn toegelaten. Verlichting is altijd verplicht op het fietspad en de rijbaan wanneer het donker is of bij mistige omstandigheden.

Het is voor e-steppers verboden om autowegen en autosnelwegen te gebruiken, waaronder ook bepaalde tunnels. In fietsstraten hebben e-steppers dezelfde rechten en verplichtingen als fietsers. Hierdoor mogen ze ook in de tegengestelde richting rijden bij eenrichtingsstraten, indien een bord dit voor fietsers toelaat. Het gebruik van een e-step is verboden in stations en andere openbare gebouwen. Hoewel het dragen van een helm of fluovestje niet verplicht is, wordt dit sterk aangeraden voor je eigen veiligheid en zichtbaarheid. Daarnaast is het verboden om onder invloed van alcohol of drugs met een elektrische step te rijden.

Wetgeving elektrische step met zadel

De elektrische step met zadel is niet zomaar een variant van de standaard e-step. In principe wordt dit type step gecategoriseerd als een bromfiets in plaats van als een fiets, met alle gevolgen van dien. Afhankelijk van de snelheid gaat het om een gelijkstelling met een bromfiets klasse A of klasse B. Bij een bromfiets van klasse B is een rijbewijs AM verplicht. Net als bij een bromfiets dien je te beschikken over een kentekenbewijs, een geldige verzekering en een gelijkvormigheidsattest. Bij een klasse B is ook het rijbewijs verplicht. Het is belangrijk om er zeker van te zijn dat je bij aankoop van je e-step met zadel de juiste documentatie ontvangt, zodat deze verzekerd en ingeschreven kan worden. Niet alle verkopers, vooral online, verstrekken een gelijkvormigheidsattest. Dit kan veel problemen opleveren.

Een helm dragen is verplicht. De lichten van de e-step met zadel moeten te allen tijde branden, ook overdag. En ook de plaats op de weg is anders. E-steps met een zadel en een maximale snelheid van 25 km/u zijn verplicht het fietspad te gebruiken. E-steps met een zadel en een maximale snelheid van 45 km/u mogen enkel op fietspaden rijden waar de snelheidslimiet 50 km/u of lager is. Het hinderen van fietsers is in beide gevallen verboden.

Geef een reactie