In de pers

Wijzigingen Vlaamse Wegcode: nieuwe regels goederenvervoer

De Vlaamse wegcode wordt op verschillende punten aangepast. Zo maakt de decreetgever komaf met gevaarlijke uitstekende containers, maar zal het wel soepeler zijn ten aanzien van meeneemheftrucks. Ook verduidelijkt de decreetgever een en ander met betrekking tot de uitschuiflade voor autotransport.

Strengere regels vervoer wissellaadbakken en (afzet)containers

Vroeger mocht de lading bij het vervoer van wissellaadbakken en (afzet)containers maximaal 1 meter uitsteken. Echter was dat lang niet altijd veilig voor het achterliggend verkeer. Daarom heeft men dit nu beperkt tot maximaal 40 cm. Voertuigen die reeds zijn ingeschreven moeten pas vanaf 2021 aan de nieuwe regels voldoen. Voor nieuwe voertuigen gelden ze wel al meteen.

Meeneemheftrucks vrachtwagen mogen 1,5 meter uitsteken… in Vlaanderen!

Vroeger mochten meeneemheftrucks achteraan de vrachtwagen maximaal 1 meter uitsteken. Dat is natuurlijk wel heel beperkt, waardoor veel vrachtwagens in overtreding waren. De Vlaamse Regering vond de regel dan ook onhaalbaar en trekt het, onder een aantal voorwaarden, op naar anderhalve meter. Het is natuurlijk wel belangrijk om te weten dat de nieuwe regels enkel gelden in Vlaanderen. In Brussel en Wallonië blijft de 1 meter-regel dus gewoon van toepassing. Het wordt dus met een boogje omheen het Brussels Gewest rijden. Hiernaast moet er ook in Vlaanderen aan een aantal extra voorwaarden zijn voldaan. Zo mag de afstand tussen het wegdek en de onderkant van de achterste rand van de meeneemheftruck maximaal 65 centimeter bedragen. Ook moet de achterste rand voldoende stevigheid bieden.

Uitschuiflade voor autotransport altijd inschuiven

Indien een voertuig over een uitschuiflade voor autotransport beschikt, dienende om de uitstekende lading te ondersteunen, moet dit bij het rijden zonder lading worden ingeschoven. Ook dat wordt in het Besluit van de Vlaamse Regering van 22 maart 2019 (BS 30 april 2019) nogmaals benadrukt.

Geef een reactie