Internationaal

Zo werkt een bv oprichten in Nederland

In Nederland is het, net zoals in België, mogelijk om alleen of samen met anderen een bv of een besloten vennootschap op te richten. Ook heeft een bv in Nederland rechtspersoonlijkheid en zijn bestuurders er in principe niet aansprakelijk met hun privévermogen, hoewel er via de bestuurdersaansprakelijkheid uitzonderingen op deze regel bestaan. In ieder geval is de besloten vennootschap ook in Nederland een populaire rechtsvorm en neemt het aantal bv’s er al jaren toe. Waar het er in het vierde kwartaal van 2015 nog 326.260 waren, zijn het er in het laatste kwartaal van 2021 al 413.775. We leggen uit hoe het oprichten van een Nederlandse bv werkt.

Notaris richt de Nederlandse bv op

Om in Nederland een bv op te richten, is het verplicht om naar de notaris te gaan. De notaris zal dan de notariële akte opstellen. In deze notariële akte worden ook de statuten opgenomen. Deze statuten vormen de basis van de organisatie en bevatten de interne regels en afspraken. Deze statuten dien je in principe zelf te schrijven, de notaris stelt ze enkel vast. Uiteraard kan je je hierbij wel laten adviseren en begeleiden door een jurist.

De notaris zal meestal ook de statuten deponeren bij de KVK en zal de inschrijving in het Handelsregister verzorgen. Houd er verder rekening mee dat de uiteindelijk belanghebbenden van de bv (ultimate beneficial owners) veelal in het UBO-register moeten worden ingeschreven.

Startkapitaal, kosten en een bankrekening openen

Om in Nederland een bv op te richten, is er een startkapitaal nodig. Sinds de Flexwet kan dit ook een symbolisch bedrag van 1 eurocent zijn. In principe is een bankverklaring niet langer nodig en kan een notaris de bv oprichten zonder dat er al een bankrekening is geopend. Uiteraard blijft een Nederlandse rekening voor je bedrijf nog steeds aan te raden.

In Nederland een bv oprichten is niet gratis. Je moet natuurlijk de notaris betalen en daarnaast betaal je ook 51,30 euro inschrijfkosten bij de KVK. De notariskosten verschillen per notaris, maar bedragen meestal tussen 500 en 1.000 euro. Als je een beroep doet op externe expertise, bijvoorbeeld voor het opstellen van een ondernemingsplan of van de statuten, lopen de kosten uiteraard nog verder op.

Houd verder rekening met latere kosten, bijvoorbeeld voor de administratie of voor het opstellen en deponeren van jaarstukken. Gemiddeld bedragen deze kosten zo’n 1.000 tot 1.800 euro, maar uitschieters zijn er altijd. Ten slotte zal je natuurlijk wat van je winst moeten afstaan via de vennootschapsbelasting.

Zakendoen voordat de bv is opgericht

Alle bestuurders moeten in het Handelsregister worden ingeschreven. Pas wanneer deze inschrijving in orde is, vervalt de persoonlijke aansprakelijkheid. Nog voordat de bv is opgericht, is het dan ook al mogelijk om zaken te doen. Zo kunnen er alvast spullen worden aangekocht of kan je een rekening aanvragen voor een bv in oprichting. In de praktijk wordt het saldo dan vaak geblokkeerd tot wanneer de bv daadwerkelijk is opgericht, waardoor je wel geld kunt ontvangen, maar niet kunt opnemen. Elke bank heeft echter eigen beleidsregels hieromtrent.

Het is wel verplicht om duidelijk te communiceren dat het gaat om een bv in oprichting (bv i.o.). Enkel als de andere partij later akkoord gaat, kan een contract door de bv worden overgenomen. Voor belangrijke overeenkomsten is het vaak beter om te wachten tot de bv daadwerkelijk is opgericht.

Geef een reactie