Wanneer je als consument schoenen koopt, krijg je steeds informatie mee over de materialen waaruit men de schoenen heeft gemaakt. Die informatie kan woordelijk worden aangegeven, maar ook met pictogrammen. Vroeger was het zo dat er in dit laatste geval wel een bord met de betekenis van de pictogrammen in de winkel moest worden geplaatst. Minister van Werk Kris Peeters sleutelt nu aan die regelgeving.
Huidige regelgeving schoeisel en pictogrammen
De reglementering met betrekking tot de pictogrammen is in feite het gevolg van Europese richtlijn 94/11/EG, omgezet in het koninklijk besluit van 8 juli 1996 tot regeling van de etikettering van in voor de verbruiker bestemd schoeisel verwerkte materialen. Dit KB is van toepassing op schoeisel, zijnde schoenen die de voeten dienen te beschermen of te bedekken, inclusief zolen. Het KB is echter niet van toepassing op veiligheidsschoenen of tweedehandse schoenen.
Volgens het KB kan de samenstelling geïllustreerd worden met vier pictogrammen, zoals hieronder weergegeven:
Pictogram | Betekenis |
Leder (teken dierenhuid) | |
Gecoat leder (teken dierenhuid met daarin een ruit) | |
Textiel (vierkant met streepjes) | |
Overige materialen (ruit) |
Kiest men ervoor om de pictogrammen op het etiket weer te geven? Dan moet het op minimaal één etiket worden weergegeven. De fabrikant of de invoerder moet ervoor zorgen dat aan die verplichting is voldaan. Op de verkoper rust dan weer de verplichting om een duidelijk zichtbaar bord, in de nabijheid van het schoeisel, aan te brengen waaruit de betekenis van de pictogrammen kan blijken.
Vernieuwde regelgeving schoeisel en pictogrammen: vanaf 21 december 2018
Bovenstaande regelgeving met betrekking tot de pictogrammen blijft gelden. Enkel wat de verplichtingen van de verkoper betreft, wordt de regelgeving vanaf morgen soepeler. Zo zal de verkoper voortaan de keuze krijgen:
- De informatie over de pictogrammen op een fysieke drager verspreiden: flyers die zich in de winkel bevinden, een uithangbord, informatiestickers op de schoendoos, …
- De informatie over de pictogrammen via een digitale weg meegeven: bv. via digitale schermen of QR-codes.
De voorwaarde is en blijft wel dat de uitleg steeds onmiddellijk zichtbaar is voor de geïnteresseerde koper.