Dossier coronavirusEconomieFeaturedIn de persZelfstandig & Vennootschap

Aansprakelijkheid bij onrechtmatig openen winkel tijdens coronacrisis

Talloze events mogen niet plaatsvinden, horecagelegenheden moeten de deuren sluiten en in het weekend moeten veel handelaars werkloos thuisblijven. Dat de nieuwe coronaregels verregaande gevolgen hebben voor ondernemers, zal niemand ontkennen. Toch maar even stiekem de deuren openen zoals tientallen Antwerpse zaken dit weekend deden? Dat is zeker geen goed idee. Niet alleen omdat men een oogje in het zeil houdt, maar ook omdat je aansprakelijkheidsverzekeraar zich snel uit de voeten maakt.

Aansprakelijk voor zieke klant

In het aansprakelijkheidsrecht zijn er drie voorwaarden die vervuld moeten zijn vooraleer je aansprakelijk bent. In de eerste plaats moet er sprake zijn van een fout. Daarnaast moet er ook schade zijn en ten slotte moet er een oorzakelijk verband bestaan tussen schade en fout.

Het feit dat je de verplichting om de deuren te sluiten niet opvolgt, zal altijd een fout zijn. Toch kan er ook van een fout sprake zijn wanneer je onzorgvuldig handelt en bijvoorbeeld niet de aanbevelingen opvolgt. Wanneer er vervolgens een zieke klant over de vloer komt en alle andere klanten besmet, is er sprake van schade. Het oorzakelijk verband tussen de fout (jij opende onrechtmatig de deuren) en de schade (klanten werden ziek) staat vast, waardoor jij aansprakelijk bent voor die schade.

Omdat je klanten bovendien ook zelf in de fout zijn gegaan (zij hadden ook moeten weten dat ze niet over de vloer mochten komen), zal er wel sprake zijn van een gedeelde aansprakelijkheid. In elk geval breng je dus niet alleen hun gezondheid maar ook hun bankrekening in gevaar, want zij kunnen zich niet zomaar achter je aansprakelijkheidsverzekeraar verschuilen.

Aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade niet

Omdat je natuurlijk ook wel weet dat je voor alle kleine en grote opstootjes aansprakelijk kan worden gesteld, sloot je eerder al een aansprakelijkheidsverzekering af. Toch zal de aansprakelijkheidsverzekeraar zelden tussenbeide komen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de vele uitsluitingen en achterpoortjes die in de polis zijn geformuleerd. In de meeste polissen staan bijvoorbeeld automatisch uitsluitingen voor situaties als oorlogen, ontploffende kerncentrales en epidemieën. Dat is ook logisch: zo’n risico is voor een verzekeraar moeilijk in te schatten terwijl de impact gigantisch is. Voor een verzekeraar is het praktisch onmogelijk om een werkbaar model uit te werken waarbij het zoveel verzekerden gelijktijdig kan verzekeren zonder de premie gigantisch de hoogte in te jagen.

Zelfs wanneer zo’n uitsluiting niet in de polis terug te vinden is, is er vaak een andere boosdoener opgenomen. De verzekeraar zal zich immers altijd indekken voor situaties waarbij je een inbreuk maakt op de voorzichtigheids- of veiligheidsnormen. Ook hier geldt dat de verzekeraar zich niet alleen uit de voeten maakt wanneer er een specifiek verbod geldt, maar ook wanneer het louter afgeraden is. Ongeacht wat er na 3 april gebeurt, volg je dus maar beter concreet de aanbevelingen van de overheid op.

Geef een reactie