EconomieFiscaalZelfstandig & Vennootschap

Als zelfstandige iets cadeau geven voor een tombola: opgelet!

Het komt wel eens vaker voor. De lokale voetbal- of hondenclub houdt een eetfestijn en organiseert daarbij ook een tombola. De weken voordien gaan de leden al op stap en vragen ze aan verschillende zelfstandigen of ze iets willen geven voor die tombola. Meestal krijg je in ruil een stukje reclame. Zo zal de vereniging jouw logo bijvoorbeeld opnemen op de papieren onderleggers. Vrijgevig zoals je bent, ga je daar dan wel op in. Zo kan je als eigenaar van een dierenspeciaalzaak misschien wel een kattenkrabpaal weggeven voor de tombola van de hondenclub! Extra leuk! Maar is dat wel zo’n goed idee, met de fiscus op de loer?

Het gevaar van een weggeefcadeau

Zomaar een cadeau weggeven, is niet zonder risico. Er is immers helemaal geen bewijsstuk uitgereikt door zowel jou als de vereniging. Een grondige belastingcontroleur zal dan een aankoopfactuur aantreffen voor die kattenkrabpaal, maar die uiteindelijk nergens in de verkoopfacturen terug zien komen. In zo’n geval zal de controleur aannemen dat het ging om een verkoop ‘onder de toonbank’: hij past de normale winstmarge toe en je wordt alsnog belast op een niet verkochte kattenkrabpaal. Inzake de btw is er zelfs een wettelijk vermoeden dat het zou gaan om verkochte goederen.

Vraag je de vereniging om wel even een ontvangstbewijs te ondertekenen? Dan sta je al sterker in jouw schoenen. Echter zal de fiscus altijd oordelen dat deze zogenaamde liberaliteit niet aftrekbaar is. Naast de kattenkrabpaal kost het jou dus hoe dan ook heel wat extra.

Slim een cadeau geven voor de tombola

Bovenstaande problematiek kan in de praktijk vrij eenvoudig opgelost worden, zonder dat het eigenlijk veel verschil hoeft uit te maken.

Zo maakt de vereniging een factuur of nota op voor ‘sponsoring’. Die factuur is dan toevallig de verkoopprijs van de kattenkrabpaal. Jij betaalt die factuur waarna de organisatie de kattenkrabpaal komt ‘kopen’ tegen de normale prijs. Liefst vraag je meteen ook even een bewijsstuk van de publiciteit. Zo kan je een papieren onderlegger behouden.

De factuur of de nota zal je vervolgens fiscaal kunnen aftrekken. De verkoop zal voor opbrengst zorgen. In de praktijk is dat dus een fiscale nuloperatie, maar maak je toch al geen fiscaal verlies.

Geef een reactie