Milieu

Raad van State vernietigt oldtimeruitzondering in het Gentse LEZ-reglement

Gent is verplicht om een deel van het LEZ-reglement te herzien na een arrest van de Raad van State. De Raad van State valt over het onderscheid dat op het vlak van oldtimers wordt gemaakt. In het reglement werd een uitzondering voorzien voor oldtimers van meer dan 40 jaar oud, maar dat is volgens de Raad van State discriminerend ten opzichte van jongere oldtimers. En dus komt de uitzondering te vervallen.

Uitzondering voor oldtimers van 40 jaar of ouder

Gent had de lage-emissiezone ingevoerd om de meest vervuilende auto’s uit het centrum te weren, net zoals Antwerpen dat ook doet. Met de mogelijkheid om tot acht keer per jaar een dagpas te kopen, werd er een achterpootje opengelaten voor auto’s die niet aan de eisen voldoen. Daarnaast stelde Gent zich coulant op ten opzichte van oldtimers. Het deed dat echter enkel ten opzichte van oldtimers die 40 jaar of ouder zijn, terwijl de officiële oldtimerleeftijd in Vlaanderen 30 jaar is. In bijvoorbeeld Brussel geldt dat onderscheid niet en kunnen alle oldtimers vanaf 30 jaar de LEZ gratis binnenrijden.

De Belgische oldtimerfederatie BEHVA (Belgian Historic Vehicle Association) had de regeling aangevochten. Het was de Gentenaar Tony Herbert die de procedure had ingeleid. De Gentenaar woont aan Portus Ganda, net binnen de stadsring, en mag met zijn BMW uit 1986 de stad niet meer in. Omdat zijn auto niet veertig jaar oud is, kan hij geen jaarvergunning kopen. Hij kan enkel acht keer per jaar een dagpas kopen.

Uitzondering is vernietigd: oldtimers zijn niet meer welkom in Gent

De Raad van State valt nu over het discriminerende onderscheid tussen oldtimers die ouder zijn dan 40 jaar en oldtimers die niet ouder zijn dan 40 jaar. De Raad van State vindt dat dit onderscheid niet op een objectieve, pertinente en redelijke basis is gestoeld. Daarom moet de discriminatie op de schop.

Terwijl de Gentenaar had gehoopt dat nu alle oldtimers in Gent welkom zouden zijn, ook deze met een leeftijd tussen 30 en 40 jaar, draaide dat even anders uit. Het artikel dat een uitzondering maakte voor de oudere oldtimers werd namelijk volledig geschrapt, waardoor ook de discriminatie verdwijnt. Alle oldtimers zijn hierdoor opnieuw gelijk: ze mogen enkel 8 keer per jaar de LEZ-zone in met een dagpas.

Oldtimereigenaars zullen worden beboet

In theorie geldt dat wie nu de LEZ-zone met een oldtimer binnenrijdt en geen dagpas heeft, zal worden beboet. Volgens bevoegd schepen Tine Heyse (Groen) zal men echter nog niet meteen beboeten. Eerst zal men de mensen goed informeren en bekijken hoe men de mensen die betaald hadden voor hun jaarlijkse vergunning deels zal terugbetalen. Pas daarna zal men bestraffen.


Een vraag over dit artikel of juridisch advies nodig? Neem dan contact op met een advocaat in jouw buurt. Gebruik de onderstaande zoekfunctie om een advocaat te vinden.

Als advocaat opgenomen worden in de database? Klik hier.

Geef een reactie