Milieu

Vanaf 1 januari 2018: geen vervuilende dieselwagens meer in Brussel

In het Brusselse Lucht-Klimaat- en energieplan worden 64 maatregelen geformuleerd om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Om dat te bewerkstelligen zijn heel wat wetswijzigingen noodzakelijk, waardoor het nog wachten is op de praktische modaliteiten en details. Wel duidelijk is dat vanaf 1 januari 2018 de meest vervuilende dieselwagens niet meer welkom zullen zijn in Brussel, terwijl inbreuken waarschijnlijk pas vanaf oktober 2018 ook effectief bestraft zullen worden.

De Brusselse Lage emissiezone

De gepubliceerde ordonnantie verleent de toestemming om een lage emissiezone voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in te voeren. Alle Brusselse gemeenten zullen in deze zone vallen, maar voor de Brusselse ring en een aantal transitparkings zoals Kraainem en Stalle wordt een uitzondering voorzien.

Eerste fase: 1 januari 2018

In een eerste fase zullen de meest vervuilende diesels verbannen worden. Dit zijn dieselwagens met euronorm 0 en 1. Het gaat over het algemeen over de erg vervuilende wagens die ingeschreven werden voor 1 januari 1997. In de eerste fase gaat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met andere woorden minder ver dan de lage emissiezone die we al in Antwerpen zagen. Bovendien zal pas vanaf oktober 2018 ook effectief gesanctioneerd worden.

Tweede fase: 1 januari 2019

Vanaf 2019 zal de sanctionering volledig geïntegreerd zijn. Ook zullen de maatregelen dan worden aangescherpt en zullen ook dieselwagens met eurnorm 2, zoals in Antwerpen, verbannen worden.

Latere evolutie

De hierop volgende jaren zullen de maatregelen stelselmatig verder verscherpt worden. Ten laatste tegen 2025 zullen dieselwagens aan euronorm 5 en benzinewagens aan euronorm 3 moeten voldoen.

Uitzonderingen

Uit de eerste publicaties kunnen we afleiden dat de norm zowel van toepassing zal zijn op personenwagens, bestelwagens als bussen. De regels zullen ook van toepassing zijn op de Brusselaars zelf (niet enkel externe controle). Wel zouden er uitzonderingen voorzien worden voor landbouwvoertuigen en oldtimers, maar wegens het ontbreken van specifieke bepalingen hierover is het nog koffiedik kijken.

Verkeersborden en sanctionering

Verkeersborden zullen het begin- en einde van de lage emissiezone aanduiden. De controle zal gebeuren via ANPR-camera’s en ook Brusselse controleambtenaren zullen in samenwerking met de lokale en federale politiediensten toezien op de naleving van de opgelegde beperkingen.

De overtredende bestuurder zou een boete van 350 euro moeten betalen. Wel geldt er een vermoeden dat de overtredende bestuurder de eigenaar is van het voertuig. Wil de eigenaar de boete niet zelf betalen, dan zal hij de effectieve bestuurder moeten aanwijzen. Zoals eerder gezegd zal het boetesysteem pas ingevoegd worden vanaf oktober 2018, alhoewel ook hier nog een uitvoeringsbesluit moet volgen.

Opgelet: wordt de inbreuk tijdens een controle vastgesteld, dan zal er een onmiddellijke inning volgen. Meer zelfs: het voertuig kan dan worden aangehaald tot de vereffening van de boete.

Geef een reactie