ConsumentEconomieFeatured

Wanneer is de garantietermijn eigenlijk verlopen?

Als consument beschik je in principe over een garantietermijn van twee jaar, hoewel dat in sommige gevallen wel kan worden beperkt. Maar wanneer kan je eigenlijk geen beroep doen op de garantietermijn? Moet je het gebrek melden binnen die termijn? Moet het gebrek gekend zijn binnen die termijn of moet het product binnen die termijn bij de verkoper zijn binnengebracht?

Het blijkt voor consumenten vaak niet helemaal duidelijk te zijn. Ik herhaal even de harde grenzen die gelden en heb het ook over de termijnen die je dient te respecteren.

Lees ook: Wat zijn jouw rechten bij een aankoop via een zoekertjeswebsite?

Hoe lang is de garantietermijn?

In principe gaat het om een garantietermijn van 2 jaar. Voor nieuwe producten kan de verkoper daar niet van afwijken. Kocht je een nieuwe bureaustoel en staat er in het contract dat er enkel een garantietermijn van 18 maanden van toepassing is? Dan is zo’n clausule niet geldig en blijft de termijn op 2 jaar liggen.

Dit is wel anders indien het gaat om een tweedehands product. Dan kan de verkoper de garantietermijn beperken tot minimaal 1 jaar. Ook hier geldt dat een bepaling die een kortere garantietermijn oplegt, voor niet gelezen moet worden gehouden. Met andere woorden: indien er staat dat je enkel een garantie hebt van zes maanden, dan moet je doen alsof je dat niet gelezen hebt. Dan is er geen garantietermijn van 1 jaar, maar wel gewoon van 2 jaar, van toepassing.

Lees ook: Een garantietermijn van minder dan 1 jaar kan echt niet

Wat is de betekenis van die garantietermijn?

Die garantietermijn is eigenlijk de termijn waarbinnen het defect zich voor moet doen. Het gaat niet om het moment waarop je de verkoper verwittigde of waarop je het product binnenbracht. In principe kan jouw melding dus ook na die 2 jaar plaatsvinden, maar onder andere bewijsrechtelijk is dat niet zo’n goed idee. Ook de herstelling mag overigens nadien gebeuren. De verkoper kan dus niet rekken en rekken om zo de garantie te laten verstrijken.

Zorg er wel voor dat je een en ander kan bewijzen. Bracht je het product rond het einde van de garantietermijn binnen? Vraag dan een even een bewijs met vermelding van de datum. Zo kan dat later niet voor problemen zorgen.

Geef een reactie